Oesjpiezien- de Hemelse en aardse gasten op Soekkot |
Publicatiedatum: zondag 19 september 2021 |
Auteur: Opperrabbijn Evers | 1.081 keer gelezen |
|
|
Kabbalah, Soekkot, Opperrabbijn R. Evers » |
|
Bij Soekot horen ‘oesjpiezien’, het Aramese woord voor gasten. Volgens de traditie wordt iedereen in de loofhut door onze voorouders bezocht. Het idee van de ‘oesjpiezien’ grijpt terug op het mystieke werk de Zohar. “Als iemand in zijn Soeka zit, spreidt de Sjechiena (G’ddelijke Aanwezigheid) haar vleugels uit over de Soeka, samen met Awraham en de vijf tsaddikiem (rechtvaardigen) – Jitschak, Ja’akov, Joseef, Mosjé en Aharon – en koning David". Een van de belangrijkste ervaringen bij Soekot is dat wij onze permanente woningen verlaten, en ons aan de G’ddelijke bescherming overgeven. Elk van de zeven genoemde rechtvaardigen staat hiervoor symbool. Awraham verliet de stad Oer om een tocht te ondernemen waarbij hij door G’d werd beschermd. Jitschak moest door hongersnood zijn huis verlaten en bij de Filistijnen gaan wonen. Ja’akov moest vluchten voor zin broer Esaw en ging bij zijn oom Lawan wonen. Enzovoorts. De zeven rechtvaardigen corresponderen ook met de eigenschappen die wij Hasjeem toekennen. Awraham staat symbool voor chessed (naastenliefde), Jitschak voor gevoera (kracht), et cetera. Deze zeven eigenschappen zijn ook verbonden met de sefirot, de verschillende niveau-sferen of dimensies van de wereld uit de Kabbala, de Joodse mystieke wijsbegeerte. Het zijn de zeven aspecten van de manier waarop G’d met Zijn schepping omgaat. Wat betreft de volgorde waarin de zeven tsaddikiem naar de Soeka komen, verschillen de Geleerden van mening. Volgens een bepaalde traditie komen zij in de volgorde van hun geboorte, Awraham eerst, koning David als laatste. Binnen de traditie van de Arizal – Rabbi Jitschak Loeria (1534-1572) – meent men echter dat de volgorde van de sefirot aangeeft wie het eerst de loofhut binnentreedt en komt Aharon eerst en Joseef pas daarna. Rondom de traditie van het ontvangen van ‘oesjpiezien’ zijn allerlei gewoonten ontstaan. Zo worden er in de Soeka wel zeven arme mensen uitgenodigd, een gewoonte waarmee de Arizal zou zijn begonnen. De zeven gasten van de aarde staan dan tegenover de zeven oesjpiezien van Boven. Bepaalde groepen Sefardische Joden versieren elke dag een stoel en zetten die apart voor een speciale gast. In de Jeruzalemse wijk Newee Ja’akov bezoeken kinderen elke dag de Soeka van een kind dat net zo heet als de tsaddiek, die volgens de traditie op die dag de soeka bezoekt. In de Soeka dansen en zingen de kinderen en krijgen zij lekkers. Dat maakt Soekot tot een prachtig feest.
|
|
|