18 Adar 5784 | 28 maart 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Hoe serieus nemen de Joden de woorden van hun profeten?
Publicatiedatum: zondag 28 november 2021 Auteur: Opperrabbijn Evers | 524 keer gelezen
Opperrabbijn R. Evers, Dromen en profetie »
“Om drie overtredingen van Israel kan Ik nog vergevingsgezind zijn, maar om vier zal Ik de straf niet afwenden”

Amos 2:6 – 3:8: Zo zegt HaSjeem, G’d: “Om drie overtredingen van Israel (kan Ik nog vergevingsgezind zijn), maar om vier zal Ik dat (de straf) niet afwenden; omdat zij de rechtvaardige voor geld verkopen, en de arme voor een paar schoenen”.

Hoe serieus nemen de Joden de woorden van hun profeten? Vaak werden profetische woorden niet geloofd of niet geaccepteerd omdat ze nu net de vinger op de zere plek legden. Joseef had profetische dromen. Die pasten niet in het wereld- en eigenbeeld van zijn broers. Daarom verwierpen zij Joseef en zijn dromen. Pas na veel ellende erkenden zijn zijn superieure karakter. Gelijk Joseef werd ook de profeet Amos door zijn tijdgenoten genegeerd. Daar heeft Am Jisraeel zwaar voor moeten boeten.

In de geciteerde pasoek (vers) staan twee boodschappen aangeduid, een collectieve en een individuele.

De collectieve: De Bnee Jisraeel stonden aan de vooravond van een nieuwe ballingschap. De Assyriers zouden de tien stammen van het Noorderrijk `Jisraeel’ gevangen nemen en wegvoeren. In de tijd van de Masjieach zullen deze tien stammen terugkeren maar tot op heden is er maar weinig over hun lot bekend. Amos maakt het volk ernstige verwijten vanwege het onderdrukken van de armen. Op alle mogelijke manieren probeerden de rijken zich ten koste van de minderbedeelden te verrijken. Dit is onvergeeflijk in de ogen van Hasjeem. Met de drie overtredingen zouden zeker ook de drie zwaarste misdrijven bedoeld kunnen zijn. In parsjat Vajeesjev staat het voorspel op de Egyptische slavernij beschreven. Amos waarschuwt zijn toehoorders, dat zij zo diep gezonken zijn, dat er wellicht een nieuwe ballingschap nodig is om het hoge niveau van kedoesja (heiligheid) van het Joodse volk te herstellen.
Dit is wel zeer extreem! Hasjeem is bereid zelfs de grofste inbreuken op het Jodendom door de vingers te zien als men de armsten en de `underdog’ maar spaart. Dit is een doordenkertje, zeker in onze tijd van crisis.

De individuele: Verder slaat het einde van de pasoek, vers ook op Joseef, de centrale figuur uit de parsja. Hij werd voor een paar schoenen verkocht. De broers kochten met het geld van de verkoop van Joseef paren schoenen. Alleen vrije mensen droegen schoenen. Slaven liepen blootsvoets. Hiermee toonden de broers van Joseef, dat zijn dromen, waarin hij zou heersen over zijn broers, geen toekomstvoorspellingen maar projecties van zijn heerszucht en machtswellust waren.
Dit broedermisdrijf was zo ernstig, dat het vele, vele jaren later nog in herinnering werd gebracht en zelfs 1500 jaar later nog werd bestraft in de episode van de assara haroegee malchoet, de tien martelaren (1e eeuw) . De onderlinge haat en nijd is het allerergste wat Am Jisraeel, het Joodse volk kan overkomen.

Copyright © 2021 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.