10 Niesan 5784 | 18 april 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Invloed
Publicatiedatum: donderdag 28 oktober 2010 Auteur: Redactie | 4.074 keer gelezen
Chassidiem en Chassidoes, Personen, Redactie »

Plakkaat in Wilno ter ere van de GRA

De bijdrage van de GRA aan het Orthodox Jodendom was erg breed. Er was geen onderwerp te bedenken waaraan de GRA geen formidabele bijdrage aan heeft geleverd. Zijn bijdrage worden buitengewoon zowel in de breedte als in de diepte genoemd.

Tussen 1808 en 1812 zijn een drie groepen leerlingen van de GRA met hun gezinnen (rond de 500 mensen) op alijah gegaan. Dit – zoals eerder aangeven - in overeenstemming van zijn wens. Deze alijah wordt beschouwd als de aanvang van de moderne nederzetting van het huidige Israël. Deze groepen werden Peroesjiem genoemd, wat 'afgescheidenen' betekent, omdat zij zich afgescheiden had van de wereldse genoegens om zich geheel aan Torastudie te wijden. Aanvankelijk vestigden zij in Tsfad, omdat de Islamitische autoriteiten trachten te voorkomen dat Jeroesjalajiem door Asjekenazische Joden bewoond zou worden. Maar na een aantal verwoestende calamiteiten, met inbegrip van de pest en diverse aardbevingen, verhuisden de meeste toch naar Jeroesjalajiem. Door hun komst werd er nieuw leven in de Jeroesjalmi gemeenschap geblazen, daar deze voor meer dan 100 jaar uit Sfardische Joden bestond.

De Alijah van de Peroesjiem had een brede en voortdurende invloed op de Joden in Palestina. Ze verspreiden de leer van de GRA, die, zoals wij al zagen, onder de Asjkenazische gemeenschap een aanzienlijke invloed op het Joodse denken en de religieuze praktijk had. Ze zetten ook verschillende Kollliem (in tegenstelling tot een jesjive, is de student van een Kollel getrouwde mannen die een maandelijkse bijdrage moesten leveren) op, stichtten wijken in Jeroesjaljiem, zoals Mea Shearim, en droegen bij tot het herstel van de Yehudah Hachassid Synagoge (ook bekend als de Choerva Synagoge, of "De Ruïne"), die in puin had gelegen voor 140 jaar. De GRA waarschuwde dat zodra de Choerva-synagoge definitief herbouwd is, de voetstappen van de Mosjiach hoorbaar zouden zijn. Dit vond dit voorjaar van 2010 plaats.

Door zijn voorbeeld werden Litouwse Joden meesters in het intellect boven de emotie te plaatsen. Hierdoor ontstond de stereotypering 'Litvak' of de Litouwse Jood.

 ©Jodendom-online 2010

 

Pagina index:
Copyright © 2010 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.