18 Adar 5784 | 28 maart 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     Israël     Media     Publicisten     
Dromen en Profetieën
Publicatiedatum: dinsdag 18 juni 2013 Auteur: Redactie | 3.100 keer gelezen
Redactie, Dromen en profetie »

“Een niet-geïnterpreteerd droom is als een ongelezen brief” Berachot 55a.

De Talmoed hecht waarde aan dromen. In het Jodendom bevat een droom vaak belangrijke boodschappen. Er bestaat een verband tussen het woordje venster, chalon en het woordje droom: chalom. Een droom is als het ware een soort venster naar een andere wereld dat in normale omstandigheden niet toegankelijk is.

In zijn boek Interpretation of Dream [1900], meent Sigmund Freud dat alle details van een droom, zelfs de meeste belachelijke, betekenis hebben. Volgens hem zouden dromen het onderbewustzijn vertegenwoordigen. Zo wordt de mens inzicht verschaft in zijn onbewuste drijfveren en motieven. Deze kunnen immoreel zijn die bij de dromer in waaktoestand door zijn moraal geen kans krijgen.

Volgens de Talmoed en de Tora zijn er vier categorieën van dromen:

1. de type die meer dan één interpretatie heeft.
2. de type die een bepaalde interpretatie heeft waardoor beschouwd kan worden dat een droom negatief of positief is; afhangend wat de interpretatie is.
3. de type van een profetische droom. Want een droom wordt beschouwd als 1/60 van een profetie [Berachot 57b].
4. de type die in het Joodse denken niet relevant is. Deze komen erg veel voor.

De Abarbanel leert dat de dromen van de laatste categorie de openbaring is van ongeorganiseerde gedachten die tijdens de wakkere uren onderdrukt worden en tijdens slaap boven komen. Zulke dromen zijn 'ijdel', dus tevergeefs en niet relevant. Ze hebben geen betekenis, geen effect.

In het Joodse denken hebben dromen dus niet alleen betekenis. Ze kunnen zelfs een buitenlichamelijke ervaring zijn waardoor de persoon belangrijke berichten ontvangt. Voorbeeld is Ja'aqov en de ladder. Dit was een boodschap aan Ja'aqov dat nieuwe engelen de engelen die hem in Israël vergezelden tijdens de reis naar Charan, zullen vervangen [Rasji]. Ook de droom van Joseef en de elf sterren was een bericht dat hij in de toekomst koning wordt over zijn broers in Egypte.

De Talmoed [Berachot 55b] vertelt dat er in Jeruzalem vierentwintig droomuitleggers woonden en gaven in details de uitleg van de dromen. Rav Bana'ah had een droom en ging bij alle 24 droomuitleggers langs en kwam tot de conclusie dat de 24 verschillende interpretaties van dezelfde droom kreeg. Maar álle interpretaties kwamen wel uit. Daarom leert de Talmoed dat er geen negatieve of positieve dromen bestaan. Wanneer een droom positief wordt geïnterpreteerd, wordt het een positieve droom en visa versa. Hierdoor kan een droom negatief als positief zijn, Het hang af van de interpretatie.

Verder verklaren de Kabbalisten dat als we slapen, onze ziel het lichaam verlaat en opstijgt naar zijn hemelse bron om energie aan te vullen. Een klein residu van de ziel blijft achter in het lichaam om het in leven te houden, het grootste deel reist naar hogere plaatsen. In deze ontlichaamde staat is de ziel vrij om visioenen en ontmoetingen te ervaren die normaal gesproken onmogelijk zijn. Dat houdt ook in dat het mogelijk is om andere ontlichaamde zielen te ontmoeten - in het bijzonder de zielen van geliefden die zijn heengegaan. Het is hun kans om een boodschap door te geven aan hen die ze hebben achtergelaten.

Pagina index:
Copyright © 2013 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.