17 Niesan 5784 | 25 april 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
De opdracht van een engel
Publicatiedatum: woensdag 26 juni 2013 Auteur: Redactie | 2.357 keer gelezen
Engelen en demonen, Redactie »

"...kie lo' ‘oechal la'asot davar... want ik kan niets doen..." Bereesjiet 19:22.

Avraham had tijdens zijn ziekzijn door besnijdenis nog steeds vanuit zijn chesed (liefdadigheid) het verlangen gehad om mensen in zijn tent uit te nodigen. Drie dagen heeft Hasjem voorkomen dat hij ‘lastig gevallen' zou worden door gasten, maar die verlangen om mensen gastvrij in zijn tent op te nemen, had ondertussen drie engelen gecreëerd. Een van die engelen was Rafa'el, die hem van zijn ziekzijn genas. Maar het was ook Rafa'el die Lot uit Sodom en Gemorra redde.

Hoe zit dat met de opdrachten van Hasjem aan engelen?
Rabbi Aryeh Kaplan Z"L leert ons het volgende.

In onze materiële wereld kennen wij de realiteit van ruimte en plaats. In de geestelijke wereld komt dit niet voor. In de geestelijke wereld bestaat er alleen een begripsmatige, dus denkbeeldige ruimte. In de materiële wereld is het goed mogelijk om twee stoffen samen te voegen. Dat is in de geestelijke wereld een onmogelijkheid. Dit is tevens een goede illustratie van de leer van de engelen. Misdrasj B. Metsi'a 86b leert dat een engel niet twee opdrachten kan vervullen. In de geestelijke wereld bestaat dus geen ruimte die verschillende aspecten van één engel zou kunnen verenigen. Wanneer een engel twee opdrachten zou hebben, zou de engel ‘automatisch' zich tot twee engelen opsplitsen. Tegenovergestelde geldt hetzelfde. Wanneer twee engelen dezelfde opdracht zouden krijgen, dan zou deze samensmelten tot één wezen. Dit omdat in de geestelijke wereld geen fysieke ruimte bestaat die hen zou kunnen scheiden. In de materiële wereld worden verschillende en tegenstrijdige aspecten verenigd. Sterker, tegenstrijdige begrippen kunnen uitsluitend via een werelds object bij elkaar gebracht worden. De mens is hierin een wandelend bewijs: goed en kwaad zijn onverenigbare tegenstellingen die elkaar nooit zullen vinden, maar is wel in het menselijk lichaam (materie) aanwezig. Spiritueel gezien is dat onmogelijk. Een co-existentie van goed en kwaad is in een engel dus ondenkbaar.

Rafa'el had in het redden van Lot en het genezen van Avraham géén twee taken. Genezen en redden is een en dezelfde taak: redden (Rasji). Vandaar dat Gavie'el in Bereesjiet 19:22 zei: "...kie lo' ‘oechal la'asot davar... want ik kan niets doen...".

(Bronnen: ‘Parasja en Haftara' op Noachieden-onlineforum' en ‘Economie, crisis & religie´ van Dayaan mr. drs. R. Evers; NIW 5 30 oktober 2009)

©Jodendom-online 2009

Copyright © 2013 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.