Op de dag dat de Tempel verwoest werd, werd de Masjiach geboren |
|
|
De drie weken van treur tussen 17 Tammoez en 9 Av (6 juli tot en met 27 juli) Na de verwoesting van de tweede Tempel in Jeruzalem begon de grote ballingschap van Rome, die 2000 jaar zou duren. Inmiddels is bijna de helft van alle joden weer terug in Israël en zijn wij beland in een zee van vijanden. Deze nieuwe ballingschap in het Midden-Oosten noemen we het galoet van Jisjma’eel. Deze begon al lang voor 1948 en duurt voort tot op de dag van vandaag met allerlei aanslagen op... |
|
|
|
|
De waarheid omtrent Kamtsa bar Kamtsa |
|
|
Volgens Rav Miller Z”L bestaat er een grote misvatting omtrent een bepaalde Gemara in Mesichta Yuma. In Mesichta Yuma 9b vraagt de Gemara: Waarom was de Bejt Hamikdasj vernietigd? Als we Bejt Hamikdasj zeggen, bedoelen we niet alleen de Bejt Hamikdasj, maar ook de Joodse onafhankelijkheid en gemenebest van Jisrael. De Gemara zegt vanwege sinat chinam ; vanwege grondeloze haat. Volgens Rav Miller bestaan hierover veel misvattingen. Zo bezocht hij ooit op een heel orthodoxe... |
|
|
|
|
Religieus leven tijdens de Sjoa |
|
|
Met Jom HaSjoa (8 april) nog vers in het geheugen en 17 Tammoez (27 juni) en Tisja be’Aw (18 juli), de nationale rouwdag om het verlies van beide Tempels, in het verschiet, gaan onze gedachten onwillekeurig terug naar de grote Ramp die het Jodendom in Europa is overkomen. Rabbi Efraïm Oshry schrijft in zijn ‘Responsa from the Holocaust’ hoe vernederd de Joden zich in het ghetto van Kovno (Kaunas) voelden toen de Rabbijnen op last van de Duitsers voorschreven, dat... |
|
|
|
|
Eloel - Kom, blaas je Sjofar! |
|
|
Waarom blazen we de sjofar gedurende de maand Eloel ? Is het alleen om de Ba’al Tokah [de sjofar blazer] een kans te geven om zich op te warmen voor de uitvoering op Rosj Hasjana ? Tijdens Rosj Hasjana nemen we een stap terug en herwinnen we onze verloren inzicht. Dit doen we door de roep van de sjofar. De RaMBaM stelt dat de boodschap van de sjofar is: “Wek hen die slapen .” RaMBaMs beschrijving van het slapen is een diepzinnige analogie. De dromen die we ervaren... |
|
|
|
|
De Joodse kalender; Joodse feest - en treurdagen |
|
|
UNDER CONSTRUCTIE Komende tijd zal dit werk over alle Joodse feestdagen aangevuld en bijgewerkt worden. Opgedragen aan mijn vader z.l. en mijn broer Sem z.l. in liefdevolle herinnering
Dankwoord Veel dank ben ik verschuldigd aan mijn vrouw C.A. Evers-Packter, mijn moeder dr. B. Evers-Emden Z"L, de heer A. Pels Z"L, mijn zoons E.S. Evers en voor hun intellectuele en daadwerkelijke ondersteuning bij het tot stand komen van dit werk.
INHOUDSOPGAVE
Algemeen Het... |
|
|
|
|
Van treurdagen naar culinaire hoogdagen |
|
|
Het Jodendom heeft wat met eten. Iedere feest- of treurdag heeft zo zijn eigen gebruiken over hetgeen we wel of juist niet eten. In dit artikel spreken we over twee specifieke momenten in het jaar. De treurperiode rondom 9 Aw (Aw is de joodse maand die samenvalt met juli/augustus) en Rosj Hasjana, het joodse nieuwjaar.
De periode van 9 Aw 9 Aw is onze religieuze nationale treurdag. Op deze dag rouwt het hele volk. We zitten op de grond, dragen geen goede schoenen, eten en drinken... |
|
|
|
|
Bij een sjioem mogen wij in de Negen Dagen wel vlees eten |
|
|
De Hadran: wij moge niets vergeten, wij moeten altijd bij de les blijven
De drie treurweken en de negen hevige rouwdagen komen er weer aan. Veel meer dan twee millenia na de verwoesting van de eerste Tempel door de Babylonische Nebuchadnetsar en iets minder dan twee millenia na de verwoesting van de tweede Tempel door de Romein Titus, herinneren wij deze dies ater, zwarte dag nog steeds. Wij mogen niets vergeten…Een sijoem is een feestelijke bijeenkomst met een maaltijd ter... |
|
|
|
|
Drie weken en Negen dagen |
|
|
Ik veronderstel dat menigeen zijn wenkbrauwen fronst. Hoezo drie weken en hoezo negen dagen. De assimilatie grijpt helaas om zich heen. De secularisatie wordt normaal en de Joodse opvoeding en religie in het algemeen wordt als een afwijking beschouwd die nog net thuis mag worden beleefd en nog net mag worden overgedragen. Mijn moeder die in Steenwijk woonde, had iedere dag na school Joodse les van meester Stokvis, ook iedere woensdagmiddag en zelfs zondagochtend. Dat was gewoon. Bijna... |
|
|
|
|
Lasjon hara volgens de hasjkove van de RaMCHaL |
|
|
Dit artikel is gebaseerd op een aantal sjioeriem van Rav Mendel Kessin sjlita in de periode van de jaren tachtig vorige eeuw tot recentelijk. De sjioeriem zijn gebaseerd op de hasjkove van de RaMCHaL, waardoor het problematiek van lasjon hara in een extra dimensie gelernd kan worden.
Omdat Rechtspraak [in kader van lasjon hara] in dit artikel centraal staat, vonden wij het gepast deze in de maand Eloel te publiceren. |
|
|
|
|
Hoe moeten wij als Joden reageren op de zonsverduistering in de VS? |
|
|
"En op die dag - verklaart mijn G’d - zal Ik de zon in de middag onder laten gaan, Ik zal de aarde op een zonnige dag verduisteren" Amos 8:9.
Op 21 augustus heeft er een totale zonsverduistering plaats gevonden in de Verenigde Staten. De zonsverduistering heeft een spoor van duisternis van de noordwestelijke kant tot aan de zuidoostelijke kant achterlaten. Wat frappant is is dat de verduistering heeft gepasseerd enkele uren voor de altijd twee dagen durende Rosj Chodesj... |
|
|
|
|
|
|