Het leven van Mosje Chaim Luzzatto (RaMCHaL) |
|
 |
(Hakever RaMCHaL; graf van RaMCHaL in Tveria)
In 1707 werd in Padua - Italië - Rabbi Mosje Chaim Luzzatto (RaMCHaL) geboren. Hij was een van de vooraanstaande Kabbalist (leerling van Isaia Bassan en Rabbi Mosje Zacuto ), schrijver van Kabbalistische werken, wereldse wetenschap en poëzie (leerling Rabbi Dr. Isaac Cantarini ben Chazzan , die zelf uit een geslacht van chazzaniem komt). Ook was hij leider van nieuwe denkers die met name interesse in de manier hoe jij je kunt... |
|
|
|
|
Kennis van G'ds Plan |
|
 |
1. Het fundamenteel concept van deze beria, schepping 1.1 Adam Kadmon 1.2 Wij bestaan niet! 1.3 Geschiedenis van de scheiding tussen Jood en niet-Jood 1.4 G'ds Plan in een notendop 2. G'ds Eenheid 2.1 De openbaring van G'ds Eenheid is het centrale element van de gehele beria 2.2 Definitie van G'ds Eenheid en Zijn onthulling van Eenheid vereist tijdelijke kwaad 2.3 Het ultieme openbaring van Hasjem's Eenheid vereist de vernietiging van het kwaad... |
|
|
|
|
Opstanding der doden en de Toekomstige Wereld |
|
 |
Afgelopen zomer – toen was het nog 5776 - kopte Jodendom-online met de headline het volgende nieuwsbericht in:
“ Motse Sjabbes twee weken geleden heeft Rabbi Shalom Berger, de Mishkoltzer Rebbe een bezoek gebracht bij * Maran Posek Hador Hagaon Harav Chaim Kanievsky sjlita, de belangrijkste Gadol Hador anno 5776/2016. Rav Berger kwam Reb Chaim een exemplaar van zijn boek over het gedeelte van de Talmoed hoe je met de Sjabbat om moet gaan als kado brengen.
Deze twee... |
|
|
|
|
Waarom onze ziel zonder lichaam wel pijn en plezier ervaren in Gehinnom en Gan Eden |
|
 |
Om te begrijpen hoe het mogelijk is om met onze ziel pijn en geluk te voelen in respectievelijk Gehinnom en Gan Eden, moeten we eerst weten Wie Hasjem is. Anders is dit concept niet te begrijpen. Ook moeten we begrijpen wat een droom is om tot dit begrip te komen. We gaan deze 2 punten eerst bespreken om zo tot een antwoord te komen op de vraag waarom wij in Gehinnom en Gan Eden zonder lichaam een en ander kunnen voelen.
Wie is Hasjem Naar aanleiding van de sjioer van R'Mizrachi... |
|
|
|
|
De consequenties dat Hasjem de Enige Realiteit is |
|
 |
Gadol Hador Rabbi Avigdor Miller ZT"L
De enige realiteit en bestaan is Hasjem Alleen. Er staat duidelijk geschreven in Dwariem/Deut. 4:35 : “ Ejn 'od milvado... er bestaat geen ander naast Hem...” .
Hoe moeten we dit zien? Je hebt vast wel eens een levensechte droom meegemaakt. De conversatie met meneer x kwam ook levensecht over. Was meneer x echt? Nee. Maar beleefde je het realistisch? Ja. Zo is het ook met de realiteit die wij beleven en de realiteit van... |
|
|
|
|
Rosj Hasjana volgens de hasjkove van de RaMCHaL |
|
 |
Foto credits: Ohama Symphony
De gewichtigheid van het blazen op de sjofar op Rosj Hasjana is gerelateerd aan het feit dat op deze dag alle schepsels door Hasjem worden geoordeeld. Op Rosj Hasjana vernieuwt Hasjem heel de schepping als deel van de nieuwe cyclus, namelijk een nieuw jaar. Hemelse Betej Diniem worden opgezet en alle schepsels worden voor het gerecht gebracht. Dit gaat volgens het systeem van het hoogste Recht. De concepten van het Recht, zowel het... |
|
|
|
|
De Tikkoen [rectificatie] van Esav volgens de hasjkove van de RaMCHaL |
|
 |
“ Het Messiaanse proces ontvouwt zich letterlijk voor onze ogen … [President] Trump is een Messiaans figuur. Dit betekent dat hij betrokken is met het versnellen van het proces van de verlossing.” Rav Mendel Kessin sjlita
De meeslepende gebeurtenissen van de afgelopen maanden, die snel achter elkaar plaatsvonden, zijn des te spannender wanneer deze gebeurtenissen worden beschouwd als stappen in het messiaans proces. De gebeurtenissen zijn onder meer: president... |
|
|
|
|
Niet twee keer voor hetzelfde geoordeeld worden |
|
 |
Wanneer we aan de Hoge feestdagen van Rosj Hasjana - Jom Kippoer - Soekkot denken, dan worden we [als het goed is] gevuld met gevoel van vrees voor de Kadosj Baroech Hoe.
Op Rosj Hasjana worden wij geoordeeld. Op Jom Kippoer wordt ons lot verzegeld [het lot van niet-Joden wordt direct na het oordeel op Rosj Hasjana verzegeld], maar tot na Soekkot wordt door Hasjem nog een kiertje open gehouden voordat de definitieve verzegeling van het lot over het komende jaar werkelijk valt.... |
|
|
|
|
De twee Mosjiachs |
|
 |
De traditie spreekt over twee verlossers. De ene wordt Mosjiach ben Dawied genoemd en de ander heet Mosjiach ben Joseef [ Sukah 52b; Zohar I:25b, II:120a en III: 153:b, 246b en 252a ]. Wanneer we intussen over ' de Mosjiach' algemeen spreken, spreken we over Mosjiach ben Dawied.
Mosjiach ben Dawied " De koning, Mosjiach, zal komen en de dynastie van Dawied in zijn voormalige status herstellen. Hij zal de Tempel bouwen en de ballingen terugbrengen naar Israël " [ Mishneh... |
|
|
|
|
Poeriem en de komende verlossing |
|
 |
Wanneer in Meggilat Esther over " koning Achaswerosj " wordt gesproken, is dat een verwijzing naar koning Achaswerosj zelf. Wanneer de Megillat spreekt over "koning", is de verwijzing niet alleen naar koning Achaswerosj, maar ook naar Hasjem. Als er dan gesproken wordt dat "de koning" een " feest organiseerde ”, is dat een verwijzing dat het in feite Hasjem was Die dat feest - die koning Achaswerosj organiseerde - had belegd. Dit feest was een test óf de Joden er wel... |
|
|
|
|
|
|