10 Kislew 5781 | 25 November 2020
Nieuws
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Charediem weggestuurd bij de Kotel in faveure van de WoW
Publicatiedatum: Sunday 09 June 2013 Auteur: Redactie | 916 keer gelezen
Tammoez-Av-Eloel, Redactie, Kotel [Klaagmuur], Maatschappij, Charediem, Women of the Wall, Rosj Chodesj »

Vanochtend heeft er een georganiseerde gebedsbijeenkomst bij de Kotel plaats gevonden waar duizenden charediem aan hebben deelgenomen. De gebeden zijn geleid door een groot aantal rabbijnen, inclusief vooraanstaande Rabbaniem. Dit naar aanleiding van de gebedsbijeenkomsten op Rosj Chodesj [nieuwe maand] door de Women of the Wall [WoW]. Afgelopen Sjabbat en vandaag is het namelijk Rosj Chodesj Tammoez.

De oproep verscheen einde vorige week in kranten en was ook gericht aan de charedische jongeren. Er wordt teruggegrepen naar het feit dat jonge jesjive studenten vorige maand schade hebben aangericht door een confrontatie te zoeken met de WoW. Dit door baldadig gedrag wat door de media is opgepikt. Hierop gaven de charedische jongeren de pers de schuld dat er nog meer opruiing ontstond tegen de charedische gemeenschap.

"Het gebed is uitsluitend bestemd voor kollel-studenten en getrouwde mannen die de Naam van de Kadosj Baroech heiligt door gebeden én gedrag," verklaarden de organisatoren, "Jonge lui worden daarom verzocht niet te komen bij deze bijeenkomst die door onze leraren en rabbijnen sjlita is georganiseerd. Ondertussen zal er alles aan gedaan worden om onbetamelijk gedrag te voorkomen."

Ondertussen ageerde de rabbijn van de Kotel en andere Heilige Plaatsen Rabbi Shmuel Rabinowitz tegen de zware politiebescherming die de WoW hebben genoten tegen de protesten van de charediem. Dit staat in zwaar contrast met de voorgaande jaren. Voorheen was het bij de wet verboden om te bidden bij de Kotel zoals de mannen doen. Vorige maand hebben zij via een Gerechtshof toestemming gekregen om tijdens Rosj Chodesj op hun manier te bidden bij de Kotel.

De Plein van de Kotel en de omgeving werd daarom vanmorgen afsloten voor publiek zodat de WoW ongestoord konden bidden. De WoW werd openlijk gesteund door honderden dames die met drie Egged bussen naar de Kotel werden gebracht. Ook een kleine groep mannen ondersteunden de WoW.

Vele charedische mannen werden door de politie tegengehouden en mochten zij niet naar beneden naar de Kotel. Hierdoor konden deze mannen niet uit de Tora lezen, dus lazen zij uit de choemasj.

"De politie veranderde de Kotel in een afgesloten fort waardoor de WoW hun provocerende activiteiten konden voorzetten," vertelt rabbi Rabinowitz, "dergelijke acties zijn beschamend. Politie zette barricades voor de neuzen van degene neer die kwamen om te bidden. Zelfs de wc's werden gesloten. Gelovigen werden tegen gehouden om naar de Kotel te komen. Hiermee werd grote schade veroorzaakt aan de gelijkheidsbeginsel dat de Kotel geacht is te vertegenwoordigen."

Rabbanit Tviya Eliyahu, weduwe van Rabbi Mordechai Eliyahu ZTZ "l, maakte donderdag al duidelijk dat de WoW inderdaad niet is toegestaan met talliet en tefillien te bidden bij de Kotel.

"Dit is een zeer ernstige zaak,” zei ze tegen Arutz Sheva met betrekking tot het idee van vrouwen bidden met talliet en tefillien, die traditioneel alleen worden gedragen door mannen.

De WoW maakt hier een grote punt van om te bidden met deze accessoires, terwijl het beledigend is voor de meeste van de vrouwen die aan de Kotel altijd komen bidden. Vrouwen vormen namelijk geen quorum in de Joodse wet en bidden altijd individueel of bidden individueel met een minjan van mannen mee vanaf de andere zijde van de mechitsa [scheidingswand].

"Ze zijn helemaal gek geworden," gaat ze verder, "Ze proberen via de achterdeur binnen te komen, maar het zal niet gebeuren. Ze kunnen niet komen met talliet en tefillien, zo simpel is dat. Wij laten niet toe dat zij de plaats vervuilen. Het is heel erg dat de politie en de rechtbanken hen verdedigen. Het publiek is het hier niet eens. Het is geen democratie, het is demodictatuur."

"Als zij echte Joodse vrouwen zijn en niet de erev rav die in alle pluimage bestaan, laat ze komen om te bidden zoals iedereen, maar wel zonder talliet en tefillien," zei ze.
De erev rav is een verwijzing naar de Egyptenaren en andere niet-Joden die met de Israëlieten mee gingen uit Egypte en later een hele negatieve invloed op Bnej Jisrael zoals de Gouden Kalf.

Rabbanit Eliyahu aanvaardt de WoW niet als Reform Joden. "Vandaag hebben zij een voet hier en morgen daar. Als zij komen met talliet en tefillien en dat soort onzin, is dat gewoon provocatie. Dat accepteren wij niet. De Kotel is een heilige plaats en daar is geen ruimte voor mensen die de regels naar eigen inzicht veranderen."

Broches op de Tora is halachisch voor vrouwen absoluut verboden, maar een vrouw mag - wanneer de sjoel waar zij bidt daar geen bezwaar tegen heeft - bidden met een taliet en tefillien zolang dit op een individuele basis zou gebeuren.

In het museum op Mazada in Israël worden tallitot getoond die ten tijde van de Joodse Opstanding door sommige vrouwen gedragen werden. En hoewel er geen bewijs bestaat dat Rasji's dochters tefillien droegen, zoals sommige beweren, gebeurde dit sporadisch door vrouwen in het Middeleeuwse Frankrijk en Duitsland [Baumgarten, Elisheva (2004). Mothers and Children - Jewish Family Life in Medieval Europe. Princeton]. Rabbenoe Tam, de kleinzoon van Rasji, heeft toen gepaskend dat een vrouw die een mitswe doet wat niet voor haar verplicht is, met inbegrip van de tefillien, de juiste broche moet maken [Grossman, Avraham (2004). Pious and Rebellious - Jewish Women in Medieval Europe. Brandeis Univ]. Daarnaast stellen sommige geleerden dat wanneer je besluit tefillien te leggen, moet dit dagelijks zonder uitzondering. Dat is iets wat een vrouw, als spil van het gezin, niet kan opbrengen. Ook om het feit dat tefillien alleen overdag gelegd mag worden.

Minhag is de voornaamste reden waarom dit door de geschiedenis heen praktisch niet voorkwam en waarom het bij de Kotel niet toegestaan is deze te dragen als vrouw om de heiligheid uit de oudheid te reflecteren. Daarom is deze achtergrondinformatie geen oproep aan vrouwen zich te laten optuigen met een talliet en tefillien, want de minhagiem [gewoonten] van de charediem laat dit inderdaad niet toe.

Minhagiem zijn namelijk belangrijk voor de stabiliteit, geschillen en passie voor het Jodendom. Stabiliteit om de gevestigde praktijk te handhaven waardoor het Jodendom stabiel blijft. Anarchie wordt hierdoor voorkomen. Zeker in moeilijke tijden als vervolgingen is stabiliteit een veilige thuishaven. Minhagiem voorkomt geschillen, ten minste, dat is het doel, omdat in praktijk soms lijkt dat het een tegenovergestelde effect heeft. Dit komt door de moderne tijd waarin het gemak van reizen mensen uit verschillende gemeenschappen in staat stelt samen te komen.

Minhagiem is opgesteld door de rabbaniem. De Tora stelt heel duidelijk dat gebod dat wij moeten luisteren naar de rabbaniem.

Lees hier meer over minhagiem.

Dat de kwestie rond de WoW en de Kotel flink uit de hand is gelopen, mag duidelijk zijn. Afgelopen weken hebben de Opperrabbijnen van Israel en Rabbi Rabinowitz dreigbrieven ontvangen naar aanleiding van hun afkeer tegen de manier van dawnen [bidden] van de WoW.

Copyright © 2013 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2020 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.