13 Kislew 5781 | 29 November 2020
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Spirituele groei
Publicatiedatum: Sunday 09 February 2014 Auteur: Redactie | 936 keer gelezen
Redactie, Talmoed Tora, De Misjkan en de Bejt Hamiqdasj , Offers [karbonot], Moessar [ethiek] »

Rav Moshe Feinstein trekt een verband tussen een heilig spiritueel leven en Sjmot/Ex. 29:37. Daarin staat dat het Altaar heilig der heiligen is [zo ook in Sjmot 40:10], want wat er ook mee in aanraking komt met dat Altaar, zal geheiligd worden. Sjmot 29 spreekt over het Buitenste Altaar. Dat is vreemd, omdat dit Altaar buiten het heiligdom staat en het Binnenste Altaar wordt gewoon 'heilig' genoemd terwijl dat binnen het heiligdom staat.

Rav Feinstein haalt hier 2 lessen uit.

1. Het Buitenste Altaar dat buiten het Heiligdom staat, staat symbool voor een vroom iemand die zich onder mensen bevindt, die op een lager spiritueel niveau staan. Daarom moet hij zich altijd netjes en beschaafd gedragen. Wanneer hij in een vrome omgeving is, moet hij zich heilig gedragen, maar zodra hij in een seculiere omgeving is, moet hij zich 'heilig der heiligen' gedragen. Zijn gedrag moet het gedrag van de minder vrome gunstig beïnvloeden.

Hoe doe je dit?

Rav Feinstein leert dat wanneer iemand in zijn vrome omgeving bevindt, dan moeten hij zich inzetten om de normen en waarden van de Tora zich eigen maken. Hij moet er naar streven het voorbeeld te nemen van het Altaar, want een ieder met hem in contact komt – zoals bij het Buitenste Altaar – , kan zijn minder vrome naaste namelijk ook geheiligd worden. Zo'n persoon heeft het vermogen anderen te inspireren die met hem in contact komt. Hopelijk dat de ander dan uiteindelijk tesjoeve doet voor zijn zonde en dan ook gaat streven om op een hoger niveau Hasjem te dienen.

2. Verder moeten we ons altijd bewust zijn hoe anderen op ons reageren. Ook al ben je inhoudelijk geen hoogvlieger in Toralessen, de wereld blijft jou wel zien als vertegenwoordiger van de Tora. Als je in de wereld van de Tora dus 'heilig' [Binnenste Altaar in het Heiligdom] bent, dan moet je 'heilig der heiligen' [Buitenste Altaar buiten het Heiligdom] zijn zodra je vanuit die wereld in de seculiere wereld stapt. Dit zodat de eer van Hasjem [kiddoesj Hasjem] en de Tora door jouw acties zal toenemen. Wanneer je dit verwaarloost is dat chilloel Hasjem, het onteren van Hasjem's Naam.

Ook hier zie je dat het belangrijk is hoe mensen tegen je aankijken en dat je medeverantwoordelijk bent of je over een goede naam beschikt [of niet].

 

Bron: Limud Yomi Kleinman Edities I

©Jodendom-online 2014

Copyright © 2014 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2020 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.