13 Adar 5779 | 20 maart 2019
Artikelen Sorteer op: naam | publicatiedatum | populariteit
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     Israël     Media     Publicisten     
Categorie / Jodendom in praktijk Jodendom in praktijk / subcategorieën
Jodendom in praktijk / Talliet [gebedskleed]
Het Licht van de Talliet [gebedskleed]
Talmoed Rosj Hasjana 17b leert dat Hasjem tegen Mosje zei dat “ Wanneer Israël zondigt, laat hen dit reciteren en dan zal Ik hen...
Chassidische verhalen
Chassidische verhalen zijn kleurrijke vertellingen van Joodse leraren, die een wijsheid of moraal willen doorgeven. Het moderne Chassidisme, dat...
Jodendom in praktijk / De rabbijn
Neem de Bijbel i.p.v. het mobieltje!
Foto credits: Chayas.com Als opperrabbijn kom ik regelmatig in de media en is het houden van toespraken een bijna dagelijks ritueel. En...
Wat is geestelijke gezondheid
Sinai Centrum Verschil ik als Geestelijk Verzorger van de lokale rabbijn die verbonden is aan een lokale Joodse Gemeente ? Het antwoord is...
Jodendom in praktijk / Chilloel Hasjem, onteren van Hasjem's Naam
Pad der Oprechten [Mesillat Yesharim] deel 10
Inleiding 10, hoofdstuk 11, 3e deel Heb je naaste lief en neem geen wraak Het beste is iemand te vergeven al voordat hij gestraft wordt....
Pad der Oprechten [Mesillat Yesharim] deel 11
© MirandaRose-Stock Inleiding 1 1 , hoofdstuk 11, 4 e deel De RaMCHaL...
Artikelen / Jodendom in praktijk
Gedwongen amen zeggen
Tefillot en Broches [Gebeden en Zegeningen], Moessar [ethiek], Leer van Rav Avigdor Miller » 66 keer gelezen
In Berachot 53b wordt geleerd dat wanneer we “ amen ” zeggen op een beracha [zegenspreuk; broche], dat de “ amen ” groter is dan de broche zelf [גדול העונה אמן יותר מן המברך]. Wanneer iemand een broche maakt, wordt je eigenlijk gestoord in hetgeen je aan het doen bent. Hij dwingt je - matriach - in feite om je dagelijkse beslommeringen even los te laten om “ amen ” te zeggen. Dan kan het gebeuren dat je denkt: “ Waarom zeg je de broche niet...
Kabbalah: studie van mystiek
Tefillot en Broches [Gebeden en Zegeningen], Poeriem, Chanoeka » 164 keer gelezen
In de officiële geschiedschrijving over het Nederlandse Jodendom vindt men vrijwel geen verwijzing naar enige - laat staan systematische - bestudering van mystieke werken. Noch Jac. Zwarts in zijn 'Hoofdstukken uit de Geschiedenis der Joden in Nederland' (W.J. Thieme en Cie., Zutphen, 1929), noch M.H. Gans in zijn Memorboek (Bosch & Keuning N.V. Baarn, 1971), noch Jozeph Michman e.a. in hun Pinkas (Kluwer, Ede/Antwerpen en N.I.K., Amsterdam 1992), vermelden hier iets over....
Gioer Overgang tot het Jodendom
Opperrabbijn R. Evers, Gioer » 159 keer gelezen
Aan het einde van Parsja Misjpatiem wordt de gioer , de overgang van de Bnee Jisra’eel, de afstammelingen van Ja’akov en de meegetrokken Egyptische avonturiers tot het Jodendom besproken. Net zoals het vroeger mogelijk was om Joods te worden, is dat nog steeds het geval. Alleen moet men iemand die zich wil bekeren tot het Jodendom, in het begin een beetje `wegduwen’. Meestal wordt een geer (proseliet) drie keer geweigerd. Wanneer hij volhardt, weet men zeker dat hij...
Dankbaarheid is een belangrijke eigenschap
Moessar [ethiek], Opperrabbijn R. Evers, Tefillot en Broches [Gebeden en Zegeningen] » 123 keer gelezen
Elke ochtend na het wakker worden beginnen wij onze dag met een zin die in de volksmond MODE ANI LEFANECHA heet: ik dank U, o G’d. Dankbaarheid is een groot goed. Met deze verklaring geven wij aan, dat wij ons na een goede nachtrust verfrist en herboren voelen. Onze ziel legt ’s nachts rekening en verantwoording af voor G’d over de afgelopen dag. Wij staan bij G’d in het krijt. Toch krijgen wij Zijn onderpand, onze ziel terug. Maar er is meer. Ik noem het...
Xenotransplantatie en Vegetarisme
Opperrabbijn R. Evers, Gezondheid en sport, Dieren en natuur » 201 keer gelezen
Na de zondvloed is de relatie mens - dier veranderd. Toen Noach en zijn zonen de ark verlieten werd hen toegestaan ook dieren als voedsel tot zich te nemen ( Genesis 9:3 ). Het Jodendom is gekant tegen het onnodig pijnigen van dieren, maar dieren mogen wel worden gebruikt om in de menselijke behoeften te voorzien. De mens wordt ‘hoger’ geacht dan het dier. In het Scheppingsverhaal ( Genesis 1:29-31 ) komt naar voren dat de mensen voor de zondvloed alleen zaaddragende gewassen...
Waarom de Torah het eten van vlees [nog] niet verbiedt
Mosjiach [Messias], Sjechita [rit. Slacht], Dieren en natuur » 250 keer gelezen
Fotocredits: Tripadvisor UK "Er bestaat een belangrijk verband tussen vegetarisme en de Joodse traditie. Dit omdat vegetarisme het dieet van Gan Eden en de Messiaanse tijd voortzet." - Rabbi David Sears – [Bron: De vision of Eden van Rabbi David Sears hoofdstuk 6 "Judaism and Vegetarianism" blz 95 ] Voor veel mensen, zelfs voor sommige charediem , is het een groot vraagteken waarom de Torah ons toestemming heeft gegeven vlees te eten. Sjchitah , 'rituele' slacht kan...
Wel of niet gestraft worden voor een zonde die je uiteindelijk niet doet
Leer van Rav Avigdor Miller, Moessar [ethiek], Halacha » 166 keer gelezen
Er wordt geleerd dat je bejadej sjamajiem gestraft kan worden voor een awerah - zonde - die je in gedachten hebt, maar je [uiteindelijk] toch niet doet. Ondertussen staat in de Gemara dat wanneer je een awerah wilt doen, maar je doet het niet omdat je daarin belet wordt, wordt het beschouwd als of je het niet gedaan hebt. Is dit een paradox? Wanneer een man iets slechts wil doen. Hij wil een raam van iemand ingooien. Hij raapt een steen op, loopt naar de etalage, maar ziet opeens de...
Kavanah, bidden met concentratie
Kaf Hajasjar, Tefillot en Broches [Gebeden en Zegeningen] » 203 keer gelezen
Wat is tefillah - gebed? Tefillah wordt ook avodah sjebalev [verering met het hart] genoemd. Daarom is de essentie van tefillah afhankelijk van de kavanah [intentie of oprecht gevoel, vanuit het hart]. Dawnen - bidden - met kavanah is ontzettend moeilijk. Het is haast te zeggen dat het voor de meeste mensen haast onmogelijk is om het hele Sjachriet - Ochtendgebed- met volledige kavanah te dawnen. De Sjoelchan Aroech 98:1 zegt dat vrome mensen en mensen van de daad het volgende...
Invloed van de Torah op de gezondheid
Hasjkove volgens de RaMCHaL , Mitswes [geboden] doen, Wetenschap » 259 keer gelezen
Rabbi Elazar Azikari schreef in zijn monumentale boek “ Sefer Hacharedim ” over het verband tussen ieder deel van het lichaam en de overeenkomstige mitswa die aan het deel van het lichaam verbonden is. Door een bepaalde mitswa te doen, geeft de mitswa het corresponderende deel van het lichaam spirituele vitaliteit. Spirituele vitaliteit heeft weer invloed op de gezondheid van dat bepaalde deel van het lichaam. Nog niet lang geleden werd in Health News bekent gemaakt dat het...
Het bewonderen van kerstverlichting. Mag dat?
Leer van Rav Avigdor Miller, Torat hasod we'avodah zara [occultisme en afgoderij], Moessar [ethiek] » 495 keer gelezen
“Je moet het weggooien als iets dat onrein is” - Jesjajahoe 30:22 - We weten als Joden [en Bne Noach] dat het bezitten van kerstartikelen of het plaatsen van kerstartikelen in je huis niet toegestaan is. Niet omdat het tegenwoordig nog als afgodische artikelen wordt gezien, maar de oorsprong is en blijft avodah zarah – afgoderij. Rav Miller ZT”L leert zelfs dat het bewonderen van kerstverlichting die de buren in en om het huis hebben opgehangen, niet is...
pagina 1 / 51 1   |   2   |   3   |   4   |   5      »      [51]
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2019 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.