8 Niesan 5784 | 16 april 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Worden we vandaag de dag nog voor lasjon hara [roddel] gestraft?
Publicatiedatum: dinsdag 29 april 2014 Auteur: Redactie | 2.112 keer gelezen
Redactie, Talmoed Tora, Wetenschap, Media_wetenschap, Lasjon Hara [kwaadsprekerij], Media_Halacha en Ethiek, Moessar [ethiek], Leer van de Chofets Chaim »

In de tijd van de Bejit Hamiqdasj [Tempel] was de situatie als volgt: Wie lasjon hara[roddelt] spreekt zal de aandoening (van tsara'at) krijgen”. Wie roddelt brengt zijn ziel flink in de problemen[Misjle 21:23].

De Tora benadrukt verschillende keren hoe groot de zonde van lasjon hara – roddelen – is. Mensen realiseren dit niet hoe hoog Hasjem deze zonde opneemt. Of zij hebben te weinig jirat besjamajiem, vrees voor Hasjem [Wat Mij heilig is zul je vrezenWajjiqra 19:30], waardoor zij in de ene awerah, zonde, vallen naar de andere. Als je al roddelt tegen 2 mensen, wordt de zonde al dubbel gerekend, maar ook de problemen die jouw roddel voortvloeit, is cumulatief. Je moet er echt vanuit gaan wanneer je roddelt, dat het nooit bij 'slechts' 1 awerah blijft. Neem bijvoorbeeld de zonde van Lifnej 'iwer titen michsjol... je zult geen een struikelblok voor de blinde plaatsen” Wajjiqra 19:14. Volgens de Chofets Chaim is lifnej 'iwer een van de verboden dat betreden wordt wanneer je lasjon hara spreekt. Want wanneer je lasjon hara spreekt over iemand, leg je een struikelblok voor de toehoorder neer, omdat het zelfs verboden is om lasjon hara aan te horen.

Het blijft nooit slechts bij lasjon hara. Spraak is als een afgeschoten pijl. Als hij eenmaal is losgelaten, keert hij nimmer meer terug. De schade die is aangericht door kwaadspreken, is onvoorspelbaar en onherstelbaar. Neem bijvoorbeeld rechiloes, het zaaien van roddels. Jij bent toehoorder geweest van de roddel die Tsvi verteld heeft over Mosje. Jij besluit naar Mosje te gaan om aan hem te vertellen dat Tsvi lasjon hara over hem verspreid heeft. Naast de 1e roddel vanuit Tsvi naar jou, jij die schuldig is aan de awerah van lifnej iwer, besluit dit aan Mosje door te vertellen. Er is vanuit jouw kant sprake van minimaal 3 awerot: rechiloes, aanhoren van lasjon hara, maar ook een tweespalt doen ontstaan tussen Tsvi en Mosje. Ieder wel denkend mens zou eigenlijk al direct snappen dat dit verboden is en dat er hier sprake is van minimaal 3 awerot [zijn hier meer mensen erbij betrokken, is het minimaal 3 awerot x de aantal mensen].

Pagina index:
Copyright © 2014 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.