14 Tisjri 5781 | 02 oktober 2020
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     Israël     Media     Publicisten     
Recapitulerend
Publicatiedatum: maandag 03 augustus 2020 Auteur: de redactie | 337 keer gelezen
Engelen en demonen, Redactie, Leven, dood en Opstanding der doden , Ziel, gilgoel [reïncarnatie] en geweten, Leer van de Chofets Chaim »
Wij hebben geleerd dat niet alleen Hasjem demonen en schadelijke machten heeft geschapen maar ook wij door al onze zonde - geen een uitgezonderd - dagelijks sjediem en schadelijke melachiem creëren. Zowel in dit leven als na ons dood kunnen zij invloed op ons uitoefenen. In dit leven kan dit - zij het dat het een op de duizenden voor kan komen - middels gilgoel van een dibboek, de volledige bezetenheid waar het slachtoffer geen grip op heeft. Helaas zijn wij spiritueel zo gedegenereerd dat men het slachtoffer verkeerd diagnosticeert, en de dibboek aan zien als een mentale ziekte. Maar de lichtere, maar sluimerende vorm - de ibboer - wordt niet over verteld hoe vaak dit kan voorkomen. Hoewel onze lage spiritueel niveau er voor zorgt dat bezetenheid veel minder voorkomt dan vroeger, betekent niet dat het niet voorkomt. Wellicht komt ibboer veel vaker voor dan wij realiseren. Dat weten we niet. Echter zelf dokteren is uit den boze. Een meqoebal [kabbalist], erkend door een Gadol Hador [zoals Maran Posek Gadol Hador Harav Hagaon Reb Chaim Kanievsky Sjlita], kan alleen helpen. Deze mensen zijn de enige instrumenten waar Hasjem gebruik van maakt iemand te verlossen van een dibboek.

We leerden dat er een maglokes – discussie- bestaat wanneer sjediem zijn geschapen. Er wordt gesuggereerd dat zij de kruipende zijn die op de vijfde dag werden geschapen. Deze zouden gerefereerd kunnen worden naar Tehilliem 91, maar er wordt ook aangenomen dat sjediem in de schemer van de zesde op de zevende dag zijn geschapen. Wat frappant is, wat de lezer wellicht is op gevallen, is dat er weliswaar een maglokes is wanneer ze geschapen zijn, maar deze maglokes is ook gebonden aan verschil van sjediem. Zoals gezegd. Er is een verband tussen sjediem en parasieten. Beide zie je niet, beide maken je ziek. Het zou zo kunnen zijn dat de 'kruipende' wezens van dag vijf sjediem zijn die zich als parasieten manifesteren in het lichaam, waardoor je lichamelijk ziek wordt, terwijl de demonen die een dag later tijdens de schemering zijn geschapen - half mens, half malach - ons mentaal ziek kunnen maken [chas wechalilah], doordat zij hun ingang vinden in onze mentale status doordat [zoals uitgelegd] een disbalans bestaat tussen lichaam en geest, waardoor een 'rottende' geestelijke gapende wond tussen lichaam en geest ontstaat waardoor deze type sjed [en ook een dwalende ziel in kaf haqelah] zijn toegang tot het lichaam kan vinden. Zoals gezegd, dit komt tegenwoordig niet vaak meer voor, maar dat betekent niet dat het niet voorkomt.

We hebben nog een heel erg belangrijk onderwerp geleerd. Wanneer iemand zich door zijn zonde teveel aan het aardse en lichamelijke gehecht raakt, kan er twee dingen gebeuren wanneer je dood gaat. Je gaat na je dood naar het Hemels Bejt Din waar je veroordeeld wordt tot een x aantal tijd kaf haqelah of je krijgt helemaal geen rechtszaak en blijf je in de 'slingshot' voor een onbepaalde tijd. We leerden al dat dit zelfs duizenden jaren kan duren!

Tijdens de kaf haqelah, zo leerden wij, wordt je non-stop achtervolgd door vernietigende melachiem en sjediem die jij zelf door jouw zonden hebt gecreëerd. Zij pijnigen je en zitten altijd 'in yourface' voor de periode totdat als jouw klippot, de materie van deze wereld, van jouw ziel af is gevallen. Ben je als Jood Sjomer Sjabbat geweest en je komt chas wesjalom in kaf haqelah terecht, dan hebben de vernietigende geesten, – sjediem en – melachiem op Sjabbat geen invloed op je. Je hebt dan rust. Volgens getuigenissen van de dibboekiem is kaf haqelah wel het ergste wat iemand kan overkomen, nog erger dan Gehinnom. Dat is ook logisch, want vele gevallen zijn mensen zo onwaardig, zelfs te onwaardig voor Gehinnom. De angst die de ziel ondergaat tijdens kaf haqelah, veroorzaakt door deze vernietigende krachten, is veel erger dan een lichamelijke pijn.

Na kaf haqelah zijn we er nog niet. Wanneer je de zchoet – verdienste - eindelijk zou hebben om uit die kaf haqelah te komen, dan moet je nog voor maximaal 12 maanden het Gehinnom in, een zuiveringsplaats met zeven niveaus. Bij bepaalde zonden kan iemand in het zevende en diepste niveau van de hel komen en daar zal - chas wesjalom - de zondaar nooit meer uitkomen en zal de persoon en dus zijn ziel naar alle waarschijnlijkheid, chas wechalilah, iboed, vernietigd, raken.

Wellicht de volgende overweging. Met zielen die in Gehinnom of Gan Eden zitten, kan er geen contact mee meer worden gelegd. De zielen die voor een langere tijd dood zijn waarmee mediums contact hebben, lijken zielen te zijn die zich – of – nog voor kaf haqelah bevinden en ervaren dit lijden nog niet – en/of die – kaf haqelah wel ondergaan, maar mogen daarover niets onthullen. Frappant is dat er alleen de waarheid lijkt worden gesproken tegen een tsaddiek.

Het is zaak dat je mitswot doet, Torah studeert en chesed doet. Als je dit met kavanah – oprechtheid - doet, zal je je steeds minder kleven aan het aardse, jouw lichamelijke geneugten, geld en macht, maar je zal steeds meer kleven [deveqoet] aan Hasjem. Dit is goed nieuws. Wanneer je verlangt naar het spirituele, naar Torah, naar Hasjem, zal de beloning in Olam Haba helemaal naar jouw smaak zijn. Want in Olam Haba is niets materieel, dan alleen spiritueel. Zo ook de beloningen. Maar blijf je kleven aan het aardse, dan zijn er blijkbaar geen beloningen voor jouw zijn aldaar. Hoe kan je beloond worden met het spirituele als je gericht bent op het aardse? Immers, we hebben geleerd dat jouw voorkeuren voor spiritueel of het aardse onveranderd blijft wanneer je dood gaat. Middah kneged middah [karma].

Mochten het zo zijn dat wij zo snel mogelijk ons volledig wijden aan de Kadosj Baroech Hoe, waardoor de komst van de Mosjiach bespoedigd zal worden en hiermee onze spirituele vermogens zullen toenemen waardoor onze beloningen Olam Haba nog mooier en groter zullen zijn.
Pagina index:
Copyright © 2020 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2020 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.