11 Chesjwan 5782 | 17 oktober 2021
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Soekkot: waarom op deze datum?
Publicatiedatum: maandag 29 augustus 2005 Auteur: N.I.K. | 2.449 keer gelezen
Soekkot »

Zoals bekend is het al enige dagen soekkot. Voor deze gelegenheid hebben we onderstaand een fragment uit de Parasja van deze week mbt de Soekkot geschreven door rabbijn Evers gepubliceerd.

DE GAON VAN WILNA AAN HET WOORD
De verklaring, dat wij juist in de herfst onze soekot betrekken om duidelijk te maken, dat wij deze mitswa voor G'd doen en niet om te genieten van de natuur in de lente, geeft geen bevredigend antwoord voor de Joden, die bezuiden de evenaar wonen. Voor hen begint de lente juist met Soekot! De Gaon van Wilna (1720-1797) geeft een totaal andere verklaring voor de datum van Soekot. De G'ddelijke wolken hadden de Joden sinds de uittocht begeleid. Vijftig dagen later kregen zij de Tora. Mosje bleef veertig dagen op de berg Sinaj en keerde terug op 17 Tammoez, toen hij het volk, dansend rond het gouden kalf, weer terugzag en de Stenen Tafelen brak. De ontrouw van het volk had de G'ddelijke wolken verdreven. Mosje beklom weer de Sinai, hield een pleidooi voor Am Jisraeel en op Jom Kippoer vergaf G'd de zonde van het gouden kalf. Mosje daalde van de berg Sinaj af met het tweede paar Stenen Tafelen.

Geheel de mens
De volgende dag gaf Mosje opdracht het Misjkan, de transportabele Tabernakel te bouwen. De voorbereidingen duurden 4 dagen en op 15 Tisjrie werd met de bouw van de Tabernakel begonnen. Soekot wordt op 15 Tisjrie gevierd omdat pas toen de G'ddelijke wolken van bescherming terugkeerden, die de Joden tot hun intrede in het land Israel zouden vergezellen. Het zijn juist deze wolken, die zo gedenkwaardig zijn omdat zij de G'ddelijke bescherming symboliseren, die het Joodse volk op eigen kracht verdiend heeft door berouw en inkeer na een periode van afvalligheid en verwijdering. Onze Wijzen leren ons, dat iemand, die tot inkeer komt en oprecht berouw toont hoger staat dan degene, die altijd rechtvaardig handelde en nooit struikelde. De uitleg van de Gaon van Wilna is wereldwijd geldig, ook bezuiden de evenaar. Deze samenloop in tijd is zeker niet toevallig. Gelijk het Misjkan hebben ook muren en het dak van riet van de soeka kedoesja (heiligheid), zelfs als de soeka is ingestort. Zodra iemand de Tabernakel betrad werd hij omringd door G'ds aanwezigheid. Tempelbezoek was een gebod waar 'geheel de mens' in betrokken was. Zo ook is de soeka een van de weinige geboden, die alle mensaspecten omvat: zelfs eten wordt een mitswa!

Duizend zoez
De Talmoed vertelt (B.T. Soeka 41b) dat Rabban Gamliel, Rabbi Jehosjoe'a, Rabbi Elazar ben Azarja en Rabbi Akiwa eens samen een zeereis ondernamen. Alleen Rabban Gamliel had een loelav. Hij had hiervoor duizend zoez - een exorbitant hoog bedrag - betaald. Rabban Gamliel schudde de loelav als eerste en vervulde daarmee de mitswa. Daarna gaf hij hem aan zijn medepassagiers als geschenk, zodat iedereen de mitswa op de juiste manier kon vervullen want de vier plantensoorten van de loelav moeten op de eerste dag Soekot ons volledig en exclusief eigendom zijn. De Talmoed vraagt waarom nog wordt vermeld, dat Rabban Gamliel deze loelavbundel had gekocht voor duizend zoez? "Dit leert ons hoe belangrijk het is dat de mitswa mooi en met veel overgave wordt vervuld".

Bron:
N.I.K. 2005

Copyright © 2005 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2021 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.