9 Adar 5784 | 19 maart 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
De geschiedenis van het bloedsprookje
Publicatiedatum: vrijdag 18 oktober 2013 Auteur: Rabbijn prof. Efraim Sprecher | Vertaling: Devorah | 1.836 keer gelezen
Geschiedenis/Gebeurtenissen, Rabbi Sprecher, Antisemitisme binnenland, Antisemitisme buitenland, Bloedsprookje, islamitische fascisme »
Wij Joden zijn beschuldigd van verschillende gruwelijke misdaden in onze lange, tragische geschiedenis. Misschien is het bloedsprookje de meest verwoestende beschuldiging waarmee wij geconfronteerd worden. Hierin worden wij beschuldigd dat wij christelijke kinderen vermoorden en met hun bloed matses [ongezuurde broden] bakken voor Pesach. Uiteraard is deze verachtelijke beschuldiging absoluut belachelijk en onwaar. De Tora waarschuwt ons verschillende malen om juist geen druppeltje bloed te eten. Wij zijn halachisch verplicht om onze kip en vlees te zouten. Juist om er voor te zorgen dat al het bloed uit het vlees is getrokken alvorens wij maar een hapje in onze mond nemen. Wij controleren zelfs de eieren op bloedvlekjes om er voor te zorgen dat we geen druppel bloed naar binnen krijgen.

Niettemin blijven onze vijanden ons hiervan te beschuldigen. Deze beschuldigingen zijn dus na de tijd van het middeleeuwse Europa nog steeds niet gestopt. De Arabische wereld heeft deze scherts van de christenen overgenomen. Er zijn vele boeken en tientallen krantenartikelen verschenen in het Arabische perk en media waar Joden beschuldigd worden op de moord van Arabische kinderen om hun bloed te kunnen gebruiken. Onlangs verscheen er een serie artikelen in een Saoedische krant met een nieuwe twist: Joden gebruiken niet alleen het bloed van Arabische kinderen voor onze matses, maar ook voor onze hamantaschen [Hamansoren]] tijdens Poeriem.

Hoe is het zover gekomen dat we beschuldigd worden van zulke absurde en afschuwelijke daden wat juist in strijd is met onze fundamentele Joodse overtuigingen?

Rav Elchanan Wasserman ZT"L legt deze bizarre beschuldiging uit met het concept van Maaseh Avot Siman L'Baniem, de daden van de voorvaderen zijn als teken voor de kinderen. De eigenschappen en daden, ingeprent in Am Jisrael door onze voorvaderen, werkt zowel in de positieve als in de negatieve zin. De Tora vertelt ons in Bereesjiet 37 over de interne strijd en haat tussen Josef en de broers. De Zohar legt uit dat Sinat Chinam [ongegronde haat; dat voorkomt uit lasjon hara: roddel] ons land sinds haar oprichting heeft geteisterd waardoor onze de Tweede Bejt Hamiqdasj werd vernietigd. En de wortels lagen in de haat van de broers door het gedrag van Joseef.

Dit is een beangstigend fenomeen. Zodra de zaden van haat door Joseefs laster en de bittere wraak van de broers werden geplant in de geschiedenis van ons volk, blijft dit door de eeuwen heen ons beïnvloeden. Zo'n interne haat is een probleem dat Joden altijd te maken zal hebben totdat de Mosjiach komt.

Rav Elchanan Wasserman ZT"L gaat met dit concept nog een stapje verder. Hoe hebben de broers Joseef's verdwijning aan Ja'aqov verklaard nadat zij hem hadden verkocht?
Ze namen Joseefs jas, slachtten een geit en doopten het in het bloed [Bereesjiet 37:31]. Ze lieten het bebloede jas van Joseef aan Ja'aqov zien, die vervolgens aannam dat Joseef was verscheurd door een wild dier. Rabbi Elchanan Wasserman ZT"L legde uit dat het bloed werd gebruikt om hun misdaad te verdoezelen. Hiermee hebben de broers het lot van heel Am Jisrael verzegeld. Het feit dat de broers van Joseef het bloed hebben gebruikt om hun vader te misleiden, heeft dit bedrieglijk bloedsprookje tot op de dag van vandaag ons lijden veroorzaakt. Middah k'neged middah [maat voor maat].

 

Copyright © 2013 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.