9 Kislew 5779 | 16 november 2018
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
Waarom de bruid gesluierd en zwijgt
Publicatiedatum: vrijdag 08 november 2013 Auteur: Rabbijn prof. Efraim Sprecher | Vertaling: Devorah | 630 keer gelezen
Rabbi Sprecher, Huwelijk, Mosjiach [Messias], Leer van de Baal Sjem Tov »

Opperrabbijn Rav Jacobs en Rabbij Evers met een bruidspaar onder de choeppa in de synagoge van Amersfoort.

Waarom slaat de bruidegom een ondoorzichtige sluier over het gezicht van zijn bruid?

De vader van de eerste Joodse familie, Ja'aqov, was slachtoffer van een last-minute bruidenwisseling op zijn huwelijksnacht. Zijn schoonvader Lavan verving zij geliefde Rachel met zijn oudste dochter Lea, terwijl Ja'aqov van Rachel hield en voor haar gewerkt heeft. Ja'aqov ontdekte dit bedrog pas nadat het huwelijk voltrokken was. Ja'aqov, die voor zijn mazal [lot] koos, bleef bij Lea, maar trouwde later ook met de bruid van zijn keuze: Rachel.

Waarom heeft tijdens de eerste Joodse bruiloft een misleiding moeten plaatsvinden? Waarom kwam de eerste Joodse familie op zo'n raadselachtige wijze tot stand?

Lea vertegenwoordigt Ja'aqovs mazal. Zij was voor Ja'aqov voorbestemd. Rachel vertegenwoordigt zijn keuze. Zij is de vrouw van wie Ja'akov hield en ervoor koos met haar te trouwen. Aangezien de hele Tora een door G'd geschreven handeling is voor de wereld van vandaag, ligt hierin een diepgaande boodschap.

Wanneer de man trouwt, denkt hij dat hij met een Rachel getrouwd is, de vrouw van zijn keuze. Toch kan het zo zijn dat hij voor onvoorziene verrassingen komt te staan. Men zal na het huwelijk ontdekken dat hij ook getrouwd is met een Lea, die het onverwachte karakter van de echtgenote vertegenwoordig. Die onvoorziene karakter is precies wat iemand nodig heeft in zijn echtgenote.

Wanneer de bruidegom zijn bruid sluiert, zegt hij in feite dat hij van haar zal houden, haar zal koesteren en haar zal respecteren, dus hetgeen aan hem is geopenbaard. Maar hij zal ook houden, koesteren en respecteren de aspecten van haar persoonlijkheid die verborgen zijn voor hem. "Zoals ik me bindt aan jou middels een huwelijk, schep ik een ruimte in mezelf voor het totaliteit van heel jouw wezen, met inbegrip wat is versluierd."

Onder de choeppa zegt de bruidegom tegen de bruid: "je bent voor mij geheiligd met deze ring." Wat hij daar mee bedoelt is dat hij niet geheel tot heiligheid kan komen zonder zijn vrouw. Maar ondertussen zwijgt de vrouw. Waarom verbaliseert zij niet de erkenning voor de woorden van haar bruidegom en zijn ring? De Baal Sjem Tov legt uit dat onder de choeppa de bruid in zo'n verheven en op ongekend niveau van heiligheid [kaddoesja] verkeert, dat de wereld niet klaar is om haar heilige toespraak te horen.

Wanneer de Mosjiach komt, dan zal de wereld haar spirituele hoogtepunt bereiken. Dan pas zal de bruid onder de choeppa spreken. Het zal zoals de profeet Jermijahoe heeft gezegd: "Er zal worden gehoord in de steden van Jehoeda en in de straten van Jeroesjalajiem, het geluid van vreugde en geluid van blijdschap, de stem van de bruidegom en de stem van de bruid."


Copyright © 2013 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2018 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.