2 Chesjwan 5785 | 03 november 2024
Artikelen
Jodendom in praktijk     Hasjkafa     Feest- en Gedenkdagen     Samenleving     Geschiedenis     Antisemitisme     IsraĆ«l     Media     Publicisten     
De Soekka: G'ds reactie op het lijden van Ijov [Job]
Publicatiedatum: dinsdag 17 september 2013 Auteur: Rabbijn prof. Efraim Sprecher | Vertaling: Devorah | 2.537 keer gelezen
Soekkot, Rabbi Sprecher, Geloof en vertrouwen in Hasjem, Lijden »

Er is een vreemde en verwarrende Midrasj: "Toen Ijov [Job] klaagde over zijn ondraaglijk lijden, toonde G'd hem een Soekka van drie muren." De betekenis van deze raadselachtige midrasj zou als volgt kunnen zijn.

Een Soekka is per definitie een tijdelijk verblijf. De halachische regel is dat het ten minste drie wanden of twee muren moet hebben en een derde wand van minimaal een tefach, een handbreedte [Sjoelchan Aroech O.C. 630].

Hoewel de Soekka maar een tijdelijke status heeft, moet het wel geschikt zijn om erin te wonen. Dot zoals de Talmoed in Soeka 26a stelt: "tesjvoe k'ein tadoeroe...jij zal wonen [in de Soekka] alsof het jouw vaste verblijfplaats is". Dat is ook de reden waarom bij ongemak je niet in de Soekka hoeft te blijven [Sjoelchan Aroech: O.C. 640].
Een voor de hand liggende vraag is waarom een Soekka van drie wanden een comfortabele woning genoemd wordt. Men woont toch ook niet in een huis van drie muren?

Het antwoord is dat voor iemand die werkelijk vertrouwen heeft in de Tora, zelfs de Soekka van drie wanden als een comfortabele woning wordt beschouwd, omdat de Tora het als een woning beschouwt. En aangezien het leven in een Soekka een mitswe is, geniet hij ervan om in de Soekka te zitten zoals hij geniet van zijn eigen permanente huis. Het is dus een kwestie van een state of mind.

Toen G'd aan Ijov een Soekka van drie wanden liet zien, bedoelde Hij te zeggen: "het leven in deze wereld kent pijn en lijden. Ondanks dat, accepteer het leven dat Ik jou gegeven heb en verdraag het, omdat Ik [G'd] het ook op deze manier wil dat jouw leven zo verloopt. Dan zal je genieten door dichtbij Mij te zijn voor altijd in Olam Haba."
De les van de drie muren van de Soekka is dat een persoon het leven moet accepteren en daar ook van moet genieten zoals G'd het leven geeft, ook al ervaar je pijn en lijden.

Het zit in de menselijke natuur om te wennen en ook niet waarderen met hetgeen we hebben totdat het ons ontnomen wordt. Wij denken dat wij rechten hebben en beginnen zelfs verwachtingen te koesteren dat wij het recht hebben hetgeen wij hebben gekregen. Ijov had het allemaal: rijkdom, een mooie grote familie en vele vrienden en bewonderaars. RaMBaM legt in Moreh Nevuchim uit dat Ijov als parabel voor Israël staat.

Het Joodse volk kent een tragische geschiedenis. De TeNaCH staat vol verhalen over ons volk die er maar van neemt, zondigt, gestraft wordt, tesjoeve doet en deze ontvangt om weer in voorspoed te leven met succes, om vervolgens weer te zondigen. Wij blijven maar vergeten dat wij veel aan G'd te danken hebben waardoor we in een vicieuze cirkel blijven zitten.

Tijdens Soekkot kunnen we deze cirkel doorbreken en de Soekka vertegenwoordigt deze kans. Op Soekkot verlaten wij comfort en stabiliteit van onze huizen, maar ook het dak boven onze hoofd dat ons van de buitenwereld verbergt die de erkenning van gaven G'ds ons verduisteren. We nemen plaats in een hut dat tijdelijk en instabiel is, waardoor we kwetsbaar worden voor de elementen. We construeren de Soekka op zo'n wijze dat we gebonden zijn aan onze eigen tekortkomingen en onze afhankelijkheid van de bescherming van G'd. De schach, het dak van de Soekka, moet van een natuurlijke bron gemaakt worden en niet van iets onnatuurlijks. Dit vertegenwoordigt G'ds eeuwige, continue bescherming over ons.

Het Jodendom leert dat G'd de wereld voortdurend onderhoudt en dat niets zonder Hem bestaat. Maar al te vaak vinden wij onszelf in de positie dat wij onszelf de eer geven in het geen wij bereikt hebben en geven de anderen de schuld voor onze eigen fouten en gebreken. Ondertussen vergeten wij G'ds rol in ons leven. Als we bidden om geschreven te worden in het Boek des Levens en bidden voor de Zegen op de Hoge Heilige Feestdagen die Soekkot vooraf ging, benadrukken we dat alles van Hasjem komt.

Soekkot brengt de boodschap van de Hoge Heilige Dagen om tot een tastbaar, waarneembaar niveau te komen als wij uit onze comfortabele woningen trekken en ons intrek nemen in onze tijdelijke fragiele Soekka. In de Soekka worden wij geconfronteerd met het besef dat wij G'd dank verschuldigd zijn voor ons bestaan.

Na een week [Devorah: buiten Israël na 8 dagen] keren wij terug naar onze huizen, vernieuwd met het idee dat onze permanente huizen en onze dagelijkse routines ook onder bescherming van G'd staan, maar meer in een alledaagse en verborgen modus.

De Soekka biedt ons dus de mogelijkheid om ons opnieuw te verbinden met G'd en opnieuw onze relatie met Hem te evalueren, dat door een deel van de dagelijkse barrières in ons leven belemmert.

Dit jaar moeten wij, voordat wij teruggaan in onze permanente woningen - voornemen dat we les nemen aan de Soekka Universiteit!

 

Copyright © 2013 Jodendom Online
 
 
Contact Zoeken Noachieden Online Beheer
 
Copyright © 2024 Jodendom Online. Alle rechten voorbehouden.