Bidt met gevoel volgens Rabbi Nachman |
|
|
Zolang Reb Ploni kon herinneren, had hij erg veel moeite om geconcentreerd te bidden. Hij bad niet met gevoel waardoor hij het idee had dat hij slechts diende als onderdeel van de minjan. Zodra de dienst bij de Tehilliem (Psalemen) aankwam, dan was zijn gedachten helemaal van het gebed afgedwaald. Uiteraard merkte niemand van zijn probleem, want zo'n vervelende kwestie - omdat iedere dag gereciteerd wordt dat een van de verdienste in Olam Haba de concentratie is van het dawnen (bidden) is -... |
|
|
|
|
De kracht van gebed volgens Rabbi Nachman |
|
|
Tijdens de 39 jaren van zijn leven (5532/1772 - 5571/1810) was het meest benadrukte thema van Rebbe Nachman het gebed. Tot aan de dag dat hij stierf, had alles wat hij deed te maken met zijn gebeden. Hij wilde dat er gebeden van zijn lessen gemaakt zouden worden van zijn lessen. Ook heeft hij gezegd om tot Hashem bidden en Hem te smeken om de kleinste dingen die we nodig hebben. Ook al zou men hoofdzakelijk moeten bidden voor begeleiding in het dienen van zijn Schepper, zou hij nog steeds... |
|
|
|
|
De kracht van spraak! volgens Rabbi Nachman |
|
|
Een koning stuurde zijn zoon op weg om te studeren. De zoon kwam uiteindelijk terug als iemand die volledig thuis was in kunst en wetenschappen. Op een dag vertelde de koning zijn zoon dat hij een bepaalde steen die zo groot was als een molensteen moest nemen. Deze steen wilde hij op de bovenste verdieping van het paleis geplaatst hebben. Maar de steen was zo zwaar dat de prins deze niet kon tillen. Hij was hier erg ontzet over dat hij zijn vaders wens niet kon vervullen, waarop de koning... |
|
|
|
|
Dien G-d met vreugde! volgens Rabbi Nachman |
|
|
"Wanneer je altijd blij bent, is het makkelijk om wat tijd opzij te zetten om je gedachten voor G-d te brengen met een gebroken hart. Maar wanneer je depressief bent, is het erg moeilijk om jezelf te isoleren en met G-d te praten. Je moet jezelf dwingen om altijd blij te zijn, vooral tijdens gebed."
De Rebbe zei dat echte blijdschap één van de meeste moeilijke dingen is om te verkrijgen in het dienen van G-d. Ook leerde hij "Het is een grote mitzvah om altijd vrolijk te... |
|
|
|
|
Emuna (G-dsvertrouwen) |
|
|
Emuna is het standvastig geloof in een enige, soevereine, alwetende, welwillende, geestelijke, bovennatuurlijke en almachtige Schepper van het universum, die wij G-d noemen. Emina bestaat uit drie niveaus:
Niveau één is het geloof in de G-ddelijke Voorzienigheid; Niveau twee is het geloof dat Hashem alles doet wat het beste voor ons is; Niveau drie is het geloof dat Hashem alles doet met een specifiek doel)
Hoe verwoord je voor iemand die niet bekent is in het kort wat... |
|
|
|
|
Geduld is de middah van emoenah |
|
|
We komen dikwijls in de situatie waaruit wij verlost moeten worden. Of dit nu spiritueel [om dichter tot Hasjem te komen, meer Tora te kernen, dawnen, enzovoorts] of lichamelijk [om te ontdoen van een ontbering of een verborgenheid waar we doorheen gaan]. Soms hebben we het gevoel dat Hasjem ons verlossing uit de situatie of een oplossing stuurt, maar toch voelt het dat het allemaal zo ver van je af staat. Tijdens zo'n periode worden we getest in onze emoenah , G'ds vertrouwen. En de... |
|
|
|
|
Genezing volgens Rabbi Nachman |
|
|
Rabbi Nachman heeft zijn overgrootvader - de Baal Sjem Tov - het volgende geleerd. Alle namen van de (genees)middelen zijn in de 70 voornaamste talen van de Bijbel in de pasoek (Bijbelvers) Wajjikra/Lev. 11:13-21 verborgen. Deze verzen sommen de 24 onreine vogels op.
(Bron: David Sears "The Path of the Baal Shem Tov; early Chasidic teachings and customs).
©Jodendom-online 2008 |
|
|
|
|
Geschiedenis van het [modern] Chassidisme |
|
|
Het [modern] Chassidisme begon in de eerste helft van de 18e eeuw in de Oekraïne. Het woordje Chassidiem komt van chassidoet dat vroomheid betekent. De stichter is Israel ben Eliezer, ook wel bekent als de ‘Baal Sjem Tov’ – ‘Meester van de Goede Naam’ – of kortaf de Besjt. Op 36-jarige leeftijd kreeg de Baal Sjem Tov een goddelijke roeping. Tegen zijn veertigste jaar was hij zo beroemd dat Joden vanuit heel Oekraïne en omliggende landen naar... |
|
|
|
|
Gilgoel en Rosj Hasjana volgens Rabbi Nachman |
|
|
(Kaver Rabbi Nachman in Uman, Oekraïne.)
Rabbi Nachman van Breslov stond met zijn leerlingen op een morgen bij het raam toen een begrafenisstoet voorbij trok. Zoals gewoon liepen de mensen in de stoet huilend en weeklagend achter de kist aan. Rabbi Nachman draaide zich naar zijn leerlingen om en zei: "Waarschijnlijk ligt de ziel van de dode man nu dubbel van het lachen bij het zien van deze grote scène die deze mensen maken. Wanneer iemand dood gaat heeft iedereen verdriet... |
|
|
|
|
Hoe je jouw negatieve karaktertrekken kunt beteugelen volgens Rabbi Nachman |
|
|
De vier elementen kennen hun oorsprong in een rivier die vanuit Eden stroomt om de Tuin te bewateren; van daaruit deelt deze zich op en wordt vier grote rivieren. Bereesjiet/Gen. 2:10 . Dit is een enkele bron die zich in vier delen opdeelt: de vier elementen.
vuur
lucht
water
aarde
Deze vier elementen staan parallel met de Tetragrammaton van G'ds Naam:
Jod
He
Wav
He
De Kabbalah leert ons dat alles deze wereld in twee polen bestaat: zwart-wit,... |
|
|
|
|
|
|