De Poorten van Tesjoeva |
|
|
INTRODUCTIE Met alles wat wij denken, zeggen en doen heeft invloed op ons eigen leven, op de levens van anderen, maar ook op de hogere werelden . Door iemands slechte daden, woorden en gedachten kun je onmetelijke schade in zowel deze lagere wereld als in de hogere wereld veroorzaken.
Het idee dat al onze daden een impact hebben op de hogere wereld wordt gerefereerd aan Tehiliem 33:15. Daarin staat dat Hasjem alle harten heeft geformeerd en ieders daden begrijpt. Reb Chaim van... |
|
|
|
|
Doorslaggevende reden van de zondvloed was stelen |
|
|
"... Qets kol-basar ba' lifanaj-kie-mal'ah ha'arets chamas, mipnejhem... het einde van al het vlees is voor Mijn aangezicht gekomen, want de aarde is door hen gevuld met chamas - diefstal en fraude …" Bereesjiet 6:13 . RaMBaN vraagt zich af waarom Hasjem diefstal en fraude als reden heeft gegeven voor de Malboel – Zondvloed, terwijl de immoraliteit en de losbandigheid [vers 12] – waar de mensen ook zich schuldig aan maakten – niet genoemd worden in de pasoek.... |
|
|
|
|
Jom Kippoer: de Viddoej een nieuw stadium na Rosj Hasjana: zelfkritiek |
|
|
Afgelopen week vierden we Rosj Hasjana. Rosj Hasjana is een dag van Oordeel, een Jom hadien. Jom Kippoer daarentegen is de meest mensgerichte feestdag van het Joodse jaar. De mens wordt voornamelijk geconfronteerd met zichzelf, zijn gedrag tegenover G'd en medemens, zijn taak in de gemeenschap en zijn rol in de wereld. Op Jom Kippoer worden onze zonden weggewassen. We staan de hele dag vastend, biddend en huilend in de synagoge. Het is de dag van inkeer en vergeving. Jom Kippoer is de... |
|
|
|
|
Kiriat Sjema al Mittah [nachtgebed] |
|
|
Afbeelding: Mothers Always Write
Rav Yitzchak: “Wanneer men de Sjema voor het slapen gaan reciteert, worden demonen van hem weggehouden” [ Berachot 5a ].
We weten hoe grote awerah – zonde – stelen is. Hoe vaak gebeurt het niet dat je zo goed mogelijk wilt leven, zoveel mogelijk chesed wilt doen, Sjomer Sjabbat bent, etc maar ondertussen gaat niets zoals jij dat wilt. Vaak komt dit omdat je achterdeur 'van je dure woning' open hebt laten staan... |
|
|
|
|
Pad der Oprechten [Mesillat Yesharim] deel 8 |
|
|
Inleiding 8, hoofdstuk 9, 10 en 11 1e deel
De basisgevaren voor bereidwilligheid [hazriezoet] zijn de volgende punten. Luiheid “ Dit is de weg van de Tora: je zal brood en zout eten, je zal afgemeten water drinken, je zal slapen op de grond en je zal een leven van lijden leiden én je zal werken voor de Tora. Als je dat doet, 'ben je gelukkig en het is goed voor je' [ Tehilliem 128:2] . 'Je bent gelukkig' in deze... |
|
|
|
|
Pad der Oprechten [Mesillat Yesharim] deel 9 |
|
|
Inleiding 9, hoofdstuk 11, 2e deel
Misleiden, liegen, bedriegen, stelen... In Tsfanja/Sef. 3 leren we dat het Joodse volk in de tijd van de Mosjiach rein [ hanqijoet ] zijn. Maar zover is de wereld nog niet. Ondertussen kun je wel rein zijn door jouw vorig leven. Dat zie je vaak bij kinderen die heel erg eerlijk zijn en nooit zouden stelen. Stelen en liegen gaan namelijk samen. Sommige mensen liegen zo erg, dat het hun 2e natuur is, waardoor... |
|
|
|
|
Robin Hood en een mitswa haba’a be’awera |
|
|
– een goede daad, die alleen mogelijk wordt gemaakt door het plegen van een misdrijf Iedereen mocht offers brengen, Joods of niet-Joods. Met grote nadruk stellen onze Wijzen ( B.T. Nazier 62a ) dat een offer niet gestolen mag worden. Wij moeten niet het voorbeeld van Robin Hood volgen die stal van de rijken om tsedaka te geven aan de armen. Dat heet een mitswa haba’a be’awera – een goede daad, die alleen mogelijk wordt gemaakt door het plegen van een misdrijf.... |
|
|
|
|
Tehilliem/Psalmen 24 |
|
|
Tehilliem 24 is gecomponeerd op de dag dat Dawied Hamelech het land had gekocht van Arvana de Jebuziet om daar de Bejt Hamiqdasj, de heilige Tempel, te kunnen bouwen. Dit plekje, wat we nu kennen als Jeroesjaljiem en in het bijzonder de Tempelberg, is het heiligste plekje op aarde waaruit Hasjems Aanwezigheid voortvloeit over de rest van de wereld. In die tijd offerde Dawied zijn dankoffers altijd op een tijdelijke altaar [ Sjmoe'el/Sam. II 24:18-25 ].
Omdat Dawied Hamelechs intentie was... |
|
|
|
|
Van stelen wordt je arm |
|
|
Makkot 23b noemt geneivah, diefstal en roof, zonden die het hart begeert: nafsjo sjel 'adam mechamadtan . Wanneer je steelt, zo leert R'Feinstein, dan heb je een chronisch gebrek aan emoenah [G'ds vertrouwen], want daar ligt de oorsprong voor het verlangen om te stelen.
Zo wordt, voor zowel Joden als niet-Joden, tijdens Rosj Hasjana door Hasjem bepaald wat je inkomen voor het komend jaar zal zijn. De Chofets Chaim geeft een voorbeeld over het... |
|
|
|
|
Waarom wordt Ja’akov plotseling kwaad na de achtervolging van zijn schoonvader Lavan? |
|
|
Lavan bedriegt Ja’akov bij het leven. De eerste zeven jaar van zijn carriere bij Lavan werkt Ja’akov om Racheel te mogen trouwen. Na zeven jaar gratis werken staat hij onder de choepa (huwelijksbaldakijn) met Lea. Natuurlijk vraagt hij Lea waarom zij aan dit bedrog heeft meegewerkt maar zij pareert zijn vraag met de opmerking, dat hij zich ook verkleed heeft als Esau om de beracha van vader Jitschak te krijgen. Ja’akov verliest echter geen moment zijn geduld en wordt niet... |
|
|
|
|