De synagoge |
|
|
...Laten wij hen altegader verdrukken. Zij verbrandden alle godshuizen in den lande... ...Sâfefoe kol-moàdej-el bâ´arèts... Tehillim (Psalmen) 74:8
Verschillende benamingen De Dikke van Dale: sy·na•go•ge gebedshuis van Joden => sjoel. Synagoge komt van het Griekse woordje sunagogè . Dit betekent vergadering of samenkomst. Dit is een goede vertaling voor het Joodse woord Bejt hakkenèsèt, wat... |
|
|
|
|
Staat de Joodse wet toe dat wij de Tempelberg bestijgen? |
|
|
Staat de Joodse Wet ons toe dat wij vandaag de dag de Tempelberg bestijgen? Dit lijkt uitsluitend een halachisch vraagstuk, maar het heeft ook vergaande politieke consequenties.
Kort na de Zesdaagse Oorlog in juni 1967 bracht het Opperrabbinaat een verklaring aan de ingang van de Tempelberg waarin verklaart werd dat het volgens de halacha verboden was de Tempelberg te betreden. Dit verbod werden door de huidige Asjkenatische opperrabbijn Yonah Metzger en de huidige Sefardische opperrabbijn... |
|
|
|
|
|
|
|
|
De geschiedenis van de Joodse wortels van Yesha [Judea en Samaria] |
|
|
Het Gebied altijd bekend als "Judea en Samaria" [Yesha] Het begrip "Westbank" [Arabisch: ad-difa’a al-gharbiya] is een nieuw begrip dat geen historische gronden kent. Internationale vermaarde reizigers, historici en archeologen uit de vroegere eeuwen hebben nooit gesproken over 'De Westbank' maar gewoon 'Judea en Samaria'. Dit in tegenstelling tot het begrip 'Westbank' zelf, die 60 jaar geleden na de oorlog van 1967 bedacht is. Jordanië, die eerder dit gebied... |
|
|
|
|
Het Arabische doel om de Joodse geschiedenis van de Tempelberg te wissen |
|
|
In zijn autobiograaf Mein Kampf schreef Adolf Hitler dat mensen een verschrikkelijke leugen zouden aannemen als waarheid, omdat geen mens de moed zou hebben om dit te verzinnen. Later toen zijn propaganda technieken meer ontwikkeld waren zei hij: "Als een grote leugen genoeg wordt herhaald dan zal het algemeen aanvaard worden als waarheid."
Dit stukje Nazi propaganda wordt heden ten dage gebruikt door de Palestijnen. De grote leugen wordt gepredikt vanaf de spreekstoel in moskeeën en... |
|
|
|
|
Een goede reden waarom het herenigde Jeruzalem de hoofdstad van Israël is en dat zal blijven
|
|
|
19 jaar lang achter prikkeldraad, van 1948 tot 1967, was Oost-Jeruzalem verboden gebied voor de Joden
"Het is onvoorstelbaar om aan de Oude Stad te denken zonder één enkele Jood. Van wanneer was dat geleden? Bijna 800 jaar geleden trof Maïmonides er Joden aan. Van de oude ondergrondse synagoge van Yohanan ben Zakai is bekend dat ze er al bijna 2000 jaar staat: thans, net zoals de Hurvasynagoge, ligt alles in puin. De Joden woonden in de Oude Stad toen de... |
|
|
|
|
Drieduizend jaar doorlopende aanwezigheid van Joden in het Land van Israël |
|
|
Jeruzalem in 1839 Uit ‘Im Heiligen Land’ – Reisebilder von David Roberts – Uitgeverij RGA-Verlag 1991
In tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, zelfs na het bloedbad van de helft van een miljoen Joden in Palestina tijdens de tweede Joods-Romeinse oorlog van 135 na C., was er nog steeds een groot aantal Joden dat bleef wonen in Palestina gedurende vele jaren na en tot aan de opkomst van het moderne zionisme in 1882. In feite is er zelfs geen enkel... |
|
|
|
|
De geschiedenis van de Joodse wortels op de Golanhoogten |
|
|
Jam Kineret, Meer van Galilea, met op achtergrond Zuid Golan © Devorah
De Golan is in 1948 onder Syrisch beheer gekomen. In die korte tijd dat Syrië de Golan in handen had, bleef Syrië het Joodse deel van de Joden afpakken. Tienduizenden hectare landbouwgrond was reeds in de late 19e eeuw door Joden gekocht. De Turken van het Ottomaanse Rijk hebben sommige Joden begin vorige eeuw zelfs van hun land geschopt.
Echter er zijn gedeelten van de Golan die tot... |
|
|
|
|
De graven van Esther en Mordechai |
|
|
Altijd hebben er Joden in Islamitische landen gewoond. Helaas zijn de Joodse gemeenschappen in het Midden-Oosten in verval geraakt, waardoor bijvoorbeeld slechts 30 Joodse gezinnen in Hamadan, een grote stad ten westen van Iran, leven. Dit staat in schril contrast met de 3000-6000 Joden na de Sjoa en 30000 in de Middeleeuwen.
Niettemin is deze plaats nog steeds van groot belang binnen het Jodendom. In het centrum van de stad, in een kleine, mooie mausoleum, liggen de graven - qaveriem -... |
|
|
|
|
|
|