Autisme en het Jodendom |
|
 |
De Lubavitcher Rebbe zei over autisme: “Begaafde zielen komen in deze wereld en schitteren. Allen die hen omringen, baden in hun licht en schoonheid. En als zij weg zijn, wordt hun licht gemist.
Zielen met een uitdaging komen binnen, struikelen en vallen. Zij krabbelen zelf weer op en vallen weer. Uiteindelijk klimmen zij naar een hoger niveau waar meer struikelblokken op hen wachten. Hun prestaties blijven onopgemerkt, hoewel hun struikelblok voor iedereen duidelijk is.... |
|
|
|
|
Besjert: de Joodse zielsverwantschap |
|
 |
Herken jij dit? Je bent - zeg maar grofweg - 20 jaar met iemand en je bent nog dol op elkaar. Of je hebt het gevoel dat diegene met wie je leeft eigenlijk de enige op de wereld is waar je volledig jezelf kan zijn, maar ook onvolledig eerlijk in alles.
We spreken niet over een levenspartner met wie je het goed kan vinden, met wie je kinderen hebt en een gelukkige relatie mee hebt. Verschil tussen een zielsverwant en een levenspartner is de dimensie waarin een relatie wordt beleefd. Een... |
|
|
|
|
De gilgoel van Gechazi |
|
 |
In de TeNaCH kun je lezen dat Elisja het kind tot leven bracht door zijn lichaam op het levenloze lichaam van het kind te leggen, zijn handen in de kleine handjes en zijn adem door de neus van het kind te blazen. Dit is equivalent dat Hasjem Zijn adem in de neus van Adam blies. Vandaar dat het commentaar leert dat Elisja zijn eigen ziel in het kind liet gaan. Dit komt weer overeen met het doceren en inspireren van Joodse kinderen. In de traditie leren wij dat ook volwassenen kinderen zijn.... |
|
|
|
|
De grote zonde van magloket, ruzie |
|
 |
Grote groep katten bij de haven van de katteneiland Aoshima in het zuiden van Japan Foto credits: CNN
"Volgens de Kabbalisten bezitten de meeste dieren in deze tijd gereïncarneerde menselijke zielen" . Likkutei Hallachot, Shechitah 2:10-11, 3:2, 4:2
Rabbi Shlomo, de Rebbe van Zevhil [overl. 1944] stond bekend om zijn heilige wijze van handelen en gewoontes. Echter werden al zijn doen, laten en gewoonten door de gewone mensen zoals wij niet altijd begrepen. Zo was... |
|
|
|
|
De Jetser Hara: de kwade neiging |
|
 |
De nefesj – de dierlijke ziel van de mens – is de 'ego' van de mens. De ego heeft een goede en een slechte kant. Deze zijn respectievelijk de jetser hatov en de jetser hara'. Hasjem heeft twee engelen geschapen. 1. De engel die naar het welzijn van de persoon streeft en hem helpt het goede te doen. Later, op de dag des Oordeels, zal hij zijn advocaat zijn. Dit is de spirituele jetser hatov. 2. De engel die naar iemands ondergang streeft. Hij ontleent zijn kracht uit... |
|
|
|
|
De Joodse ziel (nesjomme) |
|
 |
De helft van het antwoord is te vinden in een verstandige vraag.
The Jewish soul A simple thing At one with G-d In everything
Simcha Wasseman |
|
|
|
|
De Kracht van de Verbeelding |
|
 |
Eén van de belangrijkste Joodse filosofen, Rambam (Moshe Ben Maimon, 1135-1204), beschrijft in zijn inleiding tot Pirke Avot dat het lichaam van de mens het huis van de ziel is, die het lichaam aanstuurt. Dit betekent dat lichaam en ziel een eenheid vormen. Vijf virtuele onderdelen De ziel bestaat uit vijf virtuele delen. Elk van deze delen is verantwoordelijk voor een andere activiteit in de mens:
Het eerste deel is Ha-Zan . De Zan is het deel dat verantwoordelijk is... |
|
|
|
|
De pijn van de laatste generatie |
|
 |
Een beetje Kabala: "Dreaming of Moshiach" was de eerste blog die onze aandacht vroeg over de spoedige komst van Masjiach: het is de auteur (Nava) die ver haar tijd vooruit was, en die ook de inspiratie voor veel van ons is, die in haar voetsporen volgden. In november 2007 heeft zij dit geblogd: In de Gemara, vertellen de geleerden ons dat er 3 delen van lijden naar de wereld komen. Het eerste deel van het lijden was tijdens de generaties van de zeven heilige voorouders: Avraham, Jitschak,... |
|
|
|
|
De spirituele wereld volgens de hasjkove van de RaMCHaL |
|
 |
HOOFDSTUKKEN Kochot Nivdaliem , scheidende krachten Mal'achiem , engelen Zielen Sjediem , demonen De beria bestaat uit twee basisdelen:
de fysieke wereld en
de spirituele wereld
De fysieke wereld kunnen we weer opdelen in:
aards, ook wel de lage sferen en
hemels, dat zijn de hoge sferen
De lage sferen kunnen we opsplitsen in:
aarde
water
atmosfeer en
alle detecteerbare wezens en dingen
De hoge sferen kunnen we verdelen onder:... |
|
|
|
|
De Tanya |
|
 |
"Ons begrip van de Tanya is alsof een geit naar de maan kijkt" Rabbi Sholom Dovber Schneersohn (1860-1920) Z"L (Shemu'os Vesippurim, Refoel Kahn, vol. 1, p. 96)
De Tanya is naast de TeNaCH en de Tehilliem (Psalmen) het belangrijkste boek binnen de Chabad Chassidoes. De Tanya is het magnum opus van de oprichter van Chabad: Rabbi Shneur Zalman van Liadi Z"L (de Alter Rebbe ; 1745-1812). Chabad is een acroniem voor de Sefirot Ch esed, B inah en D a'at.
De Alter Rebbewas... |
|
|
|
|
pagina 1 / 4 |
1 | 2 | 3 | 4 » |
|
|