Chanoeka volgens de Baal Shem Tov |
|
|
De Baal Sjem Tov had de gewoonte om de laatste vers van Tehilliem 90 - op gevolgd door Tehilliem 91 zeven maal te reciteren, terwijl hij naast de Chanoekalichten zat. De RaMBaN heeft verklaarde dat dit een segoelah voor G'ddelijke bescherming is. Volgens de Tasjbatz hadden de Chasjmoneeërs dit ook als gewoonte om de laatste vers van Tehilliem 90 en heel Tehilliem 91 zeven maar te reciten voordat zij de strijd aangingen ( Siddoer HaAri van Rabbi Sjabbsaj van Rasjkov; Likkoetej... |
|
|
|
|
|
|
Dansende Joden volgens de Baal Shem Tov |
|
|
Er werd aan de Baal Sjem Tov gevraagd waarom Chassidiem om de minste reden in zang en dans uitbarsten. "Is dit gezond gedrag?" De Baal Sjem Tov antwoordde met een verhaal.
Eens kwam een onbekende, maar een zeer talentvolle muzikant een stad binnen. Hij stond op de hoek van een straat en begon te spelen. Degene die stopten om naar hem te luisteren, waren niet in staat zichzelf los te maken. Binnen een korte tijd stond een grote menigte geboeid naar het luisterrijke muziek te... |
|
|
|
|
De 42 mystieke reizen van het leven [Baal Shem Tov] |
|
|
"Dit zijn de reizen van Bnej Jisrael, die Egypte - hun gastheren - hadden verlaten, onder leiding van Mosje en Aharon" [ Bamidbar 33:1 ].
De Baal Sjem Tov legde uit dat deze 42 reizen in ieders leven - vanaf de geboorte tot aan de dood - bestaat. Wanneer iemand geboren wordt en de baarmoeder verlaat, staat dit parallel met de Uittocht uit Mitsrajiem. De persoon reist van de ene plek naar de andere totdat hij aankomt in de Komende Wereld, die overeenkomt met Erets Jisrael. Want er... |
|
|
|
|
De Chanoeka-dreidel: symbool van het spinnewiel van het leven |
|
|
Chanoeka herdenkt onze overwinning op de Assyriers-Grieken, de Hellenisten en op de Joden die hun eigen mensen verraden om in de gunst te komen bij de niet-Joden. In dat opzichte is er in die 2200 jaar niet veel veranderd. De strijd gaat door. Wij hebben toen de Bejt Hamiqdasj [Heilige Tempel] opgeruimd en gezuiverd, maar werden wij werkelijk bevrijd? De Grieken werden weliswaar uit ons land verdreven, maar werden zij wel uit onze geest verdreven? Wat voor licht gaf de menora af toen... |
|
|
|
|
De maand Eloel volgens de Baal Shem Tov |
|
|
Vanaf het begin van de tweede dag van Rosj Chodesj Eloel , reciteerde de Baal Sjem Tov iedere dag drie hoofdstukken van Tehilliem (Ps.) en sloot de hoofdstukken na de slotgebeden van Jom Kippoer af (Sefer haminhagim Chabad). De betreffende hoofdstukken van de Tehilliem corresponderen met iedere dag van de week.
(Bron: David Sears "The Path of the Baal Shem Tov; early Chasidic Teachings and Customs).
©Jodendom-online 2007 |
|
|
|
|
De Mosjiach volgens de Baal Shem Tov |
|
|
De Baal Sjem Tov leert ons dat wanneer de Mosjiach komt - laat dit snel in onze dagen plaatsvinden - dan zal hij ons de gehele Tora verklaren: van begin tot eind, overeenstemmend met alle lettercombinaties in ieder woord. Dan zal hij de gehele Tora in één woord combineren, welke lettercombinaties zal bevatten die iedere berekening zal overtreffen. ( T'shuos Chein, Tazria )
Genade is vals en schoonheid is ijdel... Misjlei/Spr. 31:31 . De Baal Sjem Tov merkte eens op dat... |
|
|
|
|
Erev Sjabbos volgens de Baal Shem Tov |
|
|
De Baal Sjem Tov onderrichte zijn volgelingen dat zij iedere Erev Sjabbos (en Erev Jom Tov ) zich moesten onderdompelen in de mikweh, evenals voor het Sjacharit lesjabbos wejom tov (Sefer Hasichos 5702, geciteerd in Sefer haminhagiem Chabad; Siddoer HaAri of Rabbi Shabbsai of Rashkov).
De Baal Sjem Tov maakte voor Sjabbos geen gebruik van dure zilvere kandelaren en bekers.
De Baal Sjem Tov stelde het gebruik van het reciteren van hoofdstuk 107 van Tehillim ("hodoe") en de hymne... |
|
|
|
|
Gastvrijheid volgens de Baal Shem Tov |
|
|
Gasten ontvangen is een groter dan de begroeting van de Sjechináh ( Sjabbos 127a ) De Baal Sjem Tov merkte ooit op: "Iemand kan er anders over denken, soms leidt het ontvangen van gasten tot verwaarlozing van Tora-studie of lasjon hara . Ondanks dat is het ontvangen van gasten groter.'
Wanneer een gast arriveert, brengt hij inzichten van de Tora mee. De gastheer ontvangt deze inzichten van Boven, corresponderend naar de natuur van zijn gast. Het Hebreeuwse woord voor gast is... |
|
|
|
|
Genezing II volgens de Baal Shem Tov |
|
|
Toen de Baal Sjem Tov de stad van Uman bezocht, stelde hij een aantal gebruiken in. Een van hen was dat wanneer een persoon van een ernstige ziekte geneest, dan zou hij een dank-feestmaal moeten maken voor tenminste tien arme mensen en daarnaast moet hij tsedaka geven.
Hij waarschuwt ons voor rauwe uien, zelfs wanneer het door elkaar gehutseld is met olie en eieren, etc. Ongeacht door de weeks of op Sjabbes. Uien moeten alleen gegeten worden wanneer het gekookt is of in scherpe pekelvocht... |
|
|
|
|
pagina 1 / 4 |
1 | 2 | 3 | 4 » |
|
|